"Europa biedt kans om treinen stipter te doen rijden"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het Europees Parlement heeft de verdere vrijmaking van het binnenlands reizigersvervoer over het spoor goedgekeurd. In België zal de overheid nog steeds rechtstreeks contracten aan de NMBS kunnen toekennen, zonder dat er andere bedrijven meedingen. De voorwaarde is wel dat er strengere performantievereisten in de contracten opgenomen worden. Dit biedt een kans om de treinen in ons land stipter te doen rijden, zeggen N-VA en Open Vld. Een voorzichtige stap in de richting van een eengemaakte Europese spoorwegruimte. Zo noemt de Nederlandse rapporteur Wim van de Camp (EVP) zijn tekst die woensdag werd goedgekeurd. Er wordt echter geen komaf gemaakt met de praktijk waarbij overheden contracten rechtstreeks kunnen toekennen. In de contracten moet dan wel de vereiste opgenomen worden dat de stiptheid en regelmaat van de dienstverlening verbetert, dat de treinen van goede kwaliteit zijn en de capaciteit groot genoeg.

"Er komen nu kansen om treinen stipter te laten rijden", reageert Europees parlementslid Hilde Vautmans (Open Vld). "Ik denk aan de NMBS. Bij het erkennen van toekomstige dienstverleningen zal het behalen van de stiptheidsnormen veel belangrijker worden." Hetzelfde geluid bij de N-VA. "Dit pakket schept kansen voor de NMBS om zich om te vormen tot een slagvaardig en klantgericht bedrijf. Deze regels moeten voor een betere dienstverlening en een efficiënter gebruik van overheidsmiddelen zorgen", zegt Helga Stevens.

Haar partijgenote en Kamerlid Inez De Coninck pleit voor een verstrenging van de manier waarop stiptheid gemeten wordt. "In Nederland en Denemarken spreekt men van een vertraging als de trein 3 minuten te laat komt. Voor de NMBS is dat pas na 6 minuten. Het zou voor de Vlaamse treinpendelaar een goede zaak zijn dat de NMBS zich spiegelt aan succesvolle andere Europese dienstverleners."

bron: Belga