Eandis en Infrax plaatsen in 2017 al 750 publieke laadpalen voor elektrische wagens

Eandis en Infrax plaatsen in 2017 al 750 publieke laadpalen voor elektrische wagens

Infrax en Eandis plaatsen in 2017 in Vlaanderen alvast 750 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens. Die publieke palen moeten een belangrijke derde pijler voor elektrische oplaadinfrastructuur worden, naast de laadpunten thuis en die op de terreinen van bedrijven. Dat melden Eandis en Infrax. De Vlaamse regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. “Eén van de factoren die mensen weerhouden om in de toekomst voor zo’n wagen te kiezen, is de beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur”, zegt Vlaams minister van Energie Bart Tommelein. Daarom maakten Tommelein en netbeheerders Infrax en Eandis een paar maanden geleden samen een spreidingsplan op voor 2.500 nieuwe publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen.

Op Antwerpen, Leuven en Sint-Truiden na doen alle Vlaamse gemeenten een beroep op Eandis en Infrax voor de realisatie van het project. De twee netbeheerders hebben ondertussen samen een gunningsprocedure opgestart waarbij geïnteresseerde exploitanten van de toekomstige publieke laadpalen zich kunnen aanmelden. Die procedure zit in een stroomversnelling en wordt in de eerste maanden van volgend jaar afgerond, verzekeren Eandis en Infrax.

De steden en gemeenten bepalen samen met de netbeheerders en de binnenkort aangeduide exploitant waar de laadpalen effectief geplaatst worden. Bij de keuze van de locaties wordt volgens de netbeheerders onder meer rekening gehouden met de goede bereikbaarheid, de mogelijkheid tot langer parkeren en de nabijheid van winkels of sportcentra.

De netbeheerders werken volgens het principe “laadpaal volgt wagen”. “Uit studies blijkt dat 70 procent van de mensen thuis laadt en nog eens 20 procent op het werk”, legt Tommelein uit. “Het woon-werkverkeer is dus voor de meeste mensen gedekt. Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht overtuigen om elektrisch te rijden.”

bron: Belga