Gareth Edwards overleefde de opnames van 'Rogue One: A Star Wars Story'

Dankzij zijn passie voor Star Wars wou Gareth Edwards zelf films beginnen maken. Zijn reactie toen hij hoorde dat hij de regisseur werd van de spin-off ‘Rogue One: A Star Wars Story' was dan ook intergalactisch. De gepassioneerde vakman draaide mee in de oorlogsmachine van Disney en Lucasfilm en vertelt ons hoe hij zijn onafhankelijke visie combineerde met het budget van een blockbuster.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

Je bent begonnen met ‘Monsters', een onafhankelijke film waarin je alles zelf in handen had, van het scenario tot de regie en de special effects. Wat is het moeilijkst: zo'n debuutfilm maken of een superproductie als ‘Rogue One'?

Gareth Edwards: "Het is makkelijker een goede film te maken met weinig geld, want dan is er veel minder druk. Een goede film maken met honderden miljoenen dollars is veel moeilijker, want er staat veel meer op het spel. Met ‘Rogue One' wilden we het beste van die twee werelden combineren. Ik had het geluk met veel getalenteerde mensen samen te werken. We legden onszelf een heleboel regels op om er een knappe, realistische en ontroerende film van te maken met echte personages. Zoals een onafhankelijke film… maar dan met het gewicht van een Star Wars."

Hoe ging dat in de praktijk?

"We draaiden bijvoorbeeld in Jordanië, in Wadi Rum, waar 'Lawrence of Arabia' gefilmd werd. De eerste helft van de dag blikten we de belangrijke scènes in, de andere helft zochten we ideeën en probeerden we dingen uit. De producers steunden ons in die aanpak. Ze vonden het resultaat goed, dus ze lieten ons doen. Natuurlijk zijn er grenzen aan die experimenten als je een film als Star Wars maakt, maar ik was verbaasd hoe ver we mochten gaan."

Foto Lucasfilm

De decors zijn verrassend en vrij realistisch: stormtroopers in een lagune of in zee, gevechten in de jungle… Hoe heb je die gekozen?

"Als je naar de originele trilogie kijkt, waarmee ik ben opgegroeid, dan zie je dat George Lucas zich liet inspireren door plekken die echt bestaan. Hij bladerde door de catalogus met ecosystemen en heeft ze bijna allemaal gekozen! Bij het zoeken naar de visuele stijl van deze film keken we naar oorlogsfoto's. Van het Midden-Oosten tot Vietnam en de Stille Zuidzee. We hebben de soldaten gefotoshopt en rebellenhelmen opgezet, we voegden stormtroopers toe en het resultaat was echt interessant. Heel realistisch en aangrijpend. Die in de Stille Zuidzee hadden een valse paradijselijke air. Ik vond het een leuk idee om de gevechtsscènes te laten contrasteren met zo'n paradijselijke plek."

Je bent een Star Wars-fan van het eerste uur. Herinner je je nog het moment waarop je wist dat je deze film zou maken?

"Dankzij een vriend kreeg ik op een dag een e-mail van Lucasfilm met de vraag om me te ontmoeten. Dat was in dezelfde periode waarin ze aankondigden dat J.J. Abrams episode 7 zou regisseren. Ik veronderstelde dat ze, net als George Lucas, om de drie jaar een film wilden uitbrengen, dus ik had nooit gedacht dat ze me daarvoor wilden zien. Bovendien was ik net klaar met de opnames van mijn eerste grote Hollywoodfilm (‘Godzilla') en ik was kapot. De meeting verliep heel relaxed, want ik had niet het gevoel dat het een sollicitatie was. Onderweg terug naar huis kreeg ik een mail met de vraag: Kan je deze documenten eens bekijken en ons laten weten of er iets bijzit dat je interesseert? Het waren twee ideeën. Het eerste was geweldig, maar niks voor mij. Maar het tweede… Mijn eerste reactie was: ‘Dit kan ik niet maken, dit is heiligschennis' (lacht). Maar tien seconden later hing ik al aan de lijn om te zeggen dat ik het met veel plezier wou doen! Ik dacht dat ze intussen nog met tien andere regisseurs zouden gepraat hebben, maar ik besefte al snel dat dat niet zo was. Toen wist ik het. Ik heb het wel tien maanden lang geheim moeten houden!"

Blijkbaar moest je bepaalde scènes opnieuw draaien. Het scenario was nochtans helemaal klaar. Hoe komt dat?

"Weet je, het schrijven van een film stopt eigenlijk nooit. Het is niet meer zoals vroeger. Een Hollywoodfilm maken, is niet gewoon een scenario schrijven, draaien en monteren. Je herwerkt het voortdurend. Je draait alles, monteert een beetje, draait nog wat meer, monteert verder… Zo ging het voor ‘Monsters' en ook voor ‘Godzilla'. Ik werk altijd zo, omdat het organischer is. Wat deze film uniek maakt, is dat iedereen naar ons kijkt. Het kleinste detail is meteen 24 uur lang wereldnieuws. Ik hoop gewoon dat mensen de film goed vinden."

Foto Lucasfilm

Beïnvloeden al die geruchten je?

"Nee, da's part of the job. Er komt zoveel bij kijken dat niks met film te maken heeft… Ik zou graag kunnen vluchten met een camera, de film maken en iedereen pas zien op de avant-première. Maar zo werkt het niet. Je moet diplomaat en politicus zijn, en nog allerlei andere dingen die je niet leert op school. Maar ik mag niet klagen, want ik zal waarschijnlijk nooit meer een film maken die zoveel aandacht krijgt. Da's een groot privilege."

Zou je morgen weer aan een andere Star Wars beginnen?

"Ik denk het niet. Deze film maken, was als de Lotto winnen. Je moet de anderen ook een kans geven (lacht)."

Elli Mastorou