“Als Duitse tolheffing doorgaat, moet België naar EU-Hof stappen”

Als Duitse tolheffing doorgaat, moet België naar EU-Hof stappen

Het akkoord dat Duitsland met de Europese Commissie gesloten heeft over de invoering van een tolheffing op de Duitse wegen, wordt kritisch onthaald in het Europees Parlement. Zes leden van de EVP-fractie, onder wie de Duitstalige Belg Pascal Arimont, spreken van een discriminerende maatregel. “Als dit tolplan doorgaat, moet België zich aansluiten bij Nederland en Oostenrijk en naar het Europees Hof van Justitie stappen”, zegt Arimont. De invoering van een tolheffing (‘Maut’) is een oude eis van de CSU, de Beierse zusterpartij van Angela Merkels CDU. Concrete plannen voor de lancering van zo’n tol – ook voor buitenlandse chauffeurs – botsten steevast op weerstand van de Europese Commissie, maar vorige week konden commissaris voor Vervoer Violeta Bulc en Duits minister van Verkeer Alexander Dobrindt dan toch een akkoord aankondigen.

In het Europees Parlement wordt het compromis op de nodige scepsis onthaald. “Voor mensen die in de grensregio wonen en bedrijven die er actief zijn, is dit een zeer ongunstige maatregel”, zegt Pascal Arimont (Christlich Soziale Partei, CSP). “We hebben ernstige bedenkingen bij het feit dat de Commissie heeft ingestemd met een maatregel die in essentie even discriminerend blijft als voorheen.”

Arimont en vijf collega’s uit Nederland, Luxemburg, Polen, Oostenrijk en Tsjechië zeggen dat het systeem er nog steeds op zal neerkomen dat enkel buitenlandse weggebruikers de wegenbelasting zullen financieren. De Europarlementsleden hebben aan Bulc meer uitleg gevraagd, maar blijven voorlopig bij hun standpunt dat de Maut discriminerend is. Arimont: “Als dit tolplan doorgaat, moet België zich aansluiten bij Nederland en Oostenrijk en naar het Europees Hof van Justitie stappen.”

De Commissie en Duitsland kwamen overeen dat de tol voor iedereen zal gelden, maar dat Duitse chauffeurs als compensatie een korting op de wegenbelasting krijgen die hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is. Voor buitenlanders zullen er verschillende tarieven ingevoerd worden naargelang het type voertuig waar ze mee rijden. De prijzen voor kortetermijnvignetten worden verlaagd.

bron: Belga