Huismerken vallen in de smaak bij Belgen

Huismerken worden steeds belangrijker voor de Belgische supermarkten. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Nielsen.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

Koekjes, yoghurt, vers fruit of zelfs shampoo: voor elk product van een bekend A-merk ligt er vandaag ook een alternatief van het huismerk van de supermarkt in de winkelrekken. Vorig jaar werd ruim 35,5% van de omzet van warenhuizen geboekt met merken als Boni, Delhaize of Carrefour. Ter vergelijking: dat is drie keer zoveel als in het midden van de jaren 80.

Vooral bij de verse producten grijpen de consumenten naar huismerken. "Bij deze categorie vertegenwoordigen de huismerken maar liefst twee derde van de totale omzet. Ook bij brood- en diepvriesproducten genieten de huismerken enige populariteit", schrijven de onderzoekers. "Bij de alcoholische dranken en snoepgoed kiezen de meeste mensen nog steeds voor een A-merk."

Volgens de digitale nieuwswebsite Express.be bieden Carrefour en Delhaize de huismerken aan zodat de klanten een ruime keuze hebben. Daarnaast speelt de prijs ook een belangrijke rol. Zo ligt de kost van een huismerk gemiddeld 30% lager omdat supermarkten kunnen besparen op de verpakking en een uitgebreide marketingcampagne, alsook de beste plekjes in de winkelrekken kunnen bemachtigen.

Aldi en Lidl

De keerzijde van de medaille is dat harddiscounters als Aldi en Lidl in 2015 terrein verloren. Voor het tweede jaar op rij moesten twee vestigingen van de harddiscountketens de deuren sluiten. Die daling lijkt beperkt, maar het marktaandeel in omzet daalde eveneens, van 16,1 naar 15,7%. Daartegenover staat dat de grootste retailgroepen de positie van hun ‘gewone' supermarkten, waaronder AD Delhaize, Proxy Delhaize, Spar of Okay, verstevigd hebben. In 2015 haalden ze een marktaandeel van 29,6%, het hoogste in vijftien jaar.