Op zoek naar duurzame mode en make-up? Bij deze merken scoor je gegarandeerd

Green, ecologisch verantwoord, recycleerbaar, organisch, eco-friendly … Deze woorden maken voortaan deel uit van de dagelijkse woordenschat van fashionista's. Als rode draad in de mode- en cosmeticawereld wordt duurzaamheid een verkoopargument en maar goed ook!
door
Mare
Leestijd 1 min.

1. Modebewust recycleren

De nieuwe collectie van het duurzame Belgische merk Pas N'Importe Quoi wordt in voorverkoop via een crowdfundingproject aan de man gebracht. De bedoeling van het label is om een recyclagesysteem op poten te zetten via het platform. Klanten kunnen kledingstukken meebrengen, die P.N.Q. vervolgens verwerkt tot iets geheel nieuws. Het hele proces zal plaatsvinden in kleine ateliers in Portugal, waar er verder uitsluitend gewerkt wordt met biokatoen, biolinnen en tencel.

2. Kasjmier

Stella McCartney heeft er altijd een erezaak van gemaakt om haar ontwerpen eco-friendly te maken. Als aanhangster van de ‘ethische mode' stelde ze onlangs Re.Verso voor, een geregenereerd kasjmier. De milieu-impact ervan is 92% lager. De stof is gemaakt op basis van textielafval uit Italië.

3. Bamboe

Het cosmeticamerk Axilone kiest voortaan voor natuurlijke en duurzame materialen voor een aantal van zijn producten. Zo is er bijvoorbeeld de bamboelipstick die, zoals de naam al doet vermoeden, samengesteld is uit bewerkte bamboeplaatjes met krommingen die per exemplaar verschillen.

4. Ook Zara kleurt groen

We hebben er lang op moeten wachten, maar Zara stapt eindelijk mee op de eco-friendlytrein. De nieuwe collectie Join Life is ontworpen op basis van recycleerbare materialen en organisch katoen dat geteeld is met 90% minder water. Vandaag zijn er een twintigtal stukken beschikbaar. Het assortiment wordt binnenkort uitgebreid.

5. H&M maakt de cirkel rond

H&M past op zijn beurt al een hele tijd het eco-friendlyprincipe toe, vooral in zijn capsulecollecties. Het merk presenteerde onlangs Close The Loop, een collectie met 26 modellen vervaardigd van gerecycleerd katoen voor dames, heren en kinderen. H&M organiseerde daarvoor een grote wereldwijde inzamelactie van oude kleding.

6. Groen aan de voeten

Het Britse schoenenmerk Po-Zu maakte van ‘green' zijn leitmotiv. Op het programma: recycleerbare materialen, geen lijm, puur natuur, een doorgedreven interesse voor de herkomst van het katoen en zin om tot het uiterste te gaan. Denk bijvoorbeeld aan hun schoendozen op basis van kokosnoten, die er ook nog eens leuk uitzien!

7. Blush

Het cosmeticamerk Dr. Hauschka heeft zijn sporen al verdiend op ecologisch vlak. Geen kleurstoffen, bewaarmiddelen, parabenen, siliconen of minerale oliën. Daarom zijn bijvoorbeeld Jennifer Aniston en Anne Hathaway overtuigd van deze producten. Het motto: ‘To support the healing of humanity and the earth'. Misschien begint dat wel bij dit blushdoosje van het assortiment Welcome Back.

Door Pierre Jacobs