Vlaming ligt niet wakker van groene e-commerce

Online shoppen kent een flinke boost in ons land. Maar de vele ritten die ermee gepaard gaan, maken de e-commmerce weinig duurzaam. De Vlaamse consument trekt er zich in elk geval weinig van aan.

Wie geen zin heeft om voor boodschappen uit zijn luie zetel te komen, weet anno 2016 steeds vaker de webwinkels te vinden. Volgens cijfers van BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars, gaven Belgen de eerste drie maanden van dit jaar 2,3 miljard uit aan spullen die ze via het internet kochten. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Maar deze stijgende populariteit heeft zo z’n gevolgen: het afleveren van pakjes is weinig duurzaam en er rijden steeds meer bestelbusjes op onze wegen. En volgens het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is de meerderheid van de 430.000 bestelwagens oud en slecht onderhouden. Als resultaat stoten ze veel roet en andere schadelijke stoffen uit.

Desondanks kiest de consument resoluut voor thuisleveringen. “Slechts één e-shopper op drie wilt zijn pakje ophalen in een winkel of afhaalpunt”, meldt het VIL na een enquête bij 700 Vlamingen. Een afhaalpunt zou nochtans veel duurzamer zijn. “Als 75% van de leveringen via afhaalpunten zou gebeuren, zou de kost- en milieuafdruk van de last mile dalen met 60 tot 80%.” Extra betalen voor een duurzamere levering, ziet de Vlaming ook niet zitten.

Omdat deze huidige praktijk op lange termijn ecologisch en financieel onhoudbaar is, komt het VIL op de proppen met enkele oplossingen. Zo stelt het instituut voor om leveringen in afhaalpunten gratis te maken en een beperkte meerkost te vragen voor bezorging aan huis. Buiten de steden, waar de milieubelasting per pakje tot vier keer zo hoog kan liggen, is het bundelen van leveringen een “easy win“. Ook chauffeurs verplichten de motor uit te zetten tijdens het leveren, kan de CO2-uitstoot per pakje halveren. De inzet van elektrische bakfietsen, elektrische bestelwagens of CNG-voertuigen kan eveneens wonderen verrichten.