Ziekenhuizen willen één telefoonnummer voor dringende medische hulp Ziekenhuizen willen één telefoonnummer voor dringende medische hulp

Ziekenhuizen willen één telefoonnummer voor dringende medische hulp Ziekenhuizen willen één telefoonnummer voor dringende medische hulp

Zorgnet-Icuro, de grootste ziekenhuiskoepel van Vlaanderen, wil dat mensen die dringend medische hulp nodig hebben in de toekomst niet meer op eigen houtje naar spoed of de huisarts trekken, maar bellen naar een centraal nummer dat hen doorverwijst naar de dienst die voor hen het meest aangewezen is. Dat zegt de organisatie vrijdag in een visiedocument. Het is voor een patiënt met een dringende nood aan zorg niet altijd mogelijk om zelf in te schatten of hij zich best wendt tot de huisarts van wacht dan wel de spoed, zegt Zorgnet Icuro. Die verwarring leidt tot misverstanden, tijdverlies en te veel bezoeken aan spoed. Daarom pleit de koepelorganisatie vrijdag voor één telefonische toegangspoort waar de patiënt die dringend zorg nodig heeft naar belt.

Het is dan aan het gekwalificeerd personeel van de oproepcentrale om te beslissen wie uitgestuurd wordt: MUG, huisarts, PIT of ziekenwagen. Zo kan bijvoorbeeld bij een allergische reactie, die zich beperkt tot jeuk of een huiduitslag die al meer dan 24 uur aanwezig is, het advies gegeven worden de huisarts op te zoeken, terwijl bij een insectenbeet op de tong bij een allergisch persoon bijvoorbeeld een (para)medisch begeleid transport kan worden ingeschakeld.



Zorgnet-Icuro doet de voorstellen in een visiedocument met voorstellen voor de hervorming van de dringende geneeskundige hulpverlening en de organisatie van de spoeddiensten. Daarin pleit de koepel vrijdag ook voor een reorganisatie van de spoeddiensten naar een model waarbij de huisartsenwachtposten en spoeddiensten samengebracht worden op één locatie. Zorgnet-Icuro, de grootste ziekenhuiskoepel van Vlaanderen, wil dat mensen die dringend medische hulp nodig hebben in de toekomst niet meer op eigen houtje naar spoed of de huisarts trekken, maar bellen naar een centraal nummer dat hen doorverwijst naar de dienst die voor hen het meest aangewezen is. Dat zegt de organisatie vrijdag in een visiedocument. Het is voor een patiënt met een dringende nood aan zorg niet altijd mogelijk om zelf in te schatten of hij zich best wendt tot de huisarts van wacht dan wel de spoed, zegt Zorgnet Icuro. Die verwarring leidt tot misverstanden, tijdverlies en te veel bezoeken aan spoed. Daarom pleit de koepelorganisatie vrijdag voor één telefonische toegangspoort waar de patiënt die dringend zorg nodig heeft naar belt.

Het is dan aan het gekwalificeerd personeel van de oproepcentrale om te beslissen wie uitgestuurd wordt: MUG, huisarts, PIT of ziekenwagen. Zo kan bijvoorbeeld bij een allergische reactie, die zich beperkt tot jeuk of een huiduitslag die al meer dan 24 uur aanwezig is, het advies gegeven worden de huisarts op te zoeken, terwijl bij een insectenbeet op de tong bij een allergisch persoon bijvoorbeeld een (para)medisch begeleid transport kan worden ingeschakeld.

Zorgnet-Icuro doet de voorstellen in een visiedocument met voorstellen voor de hervorming van de dringende geneeskundige hulpverlening en de organisatie van de spoeddiensten. Daarin pleit de koepel vrijdag ook voor een reorganisatie van de spoeddiensten naar een model waarbij de huisartsenwachtposten en spoeddiensten samengebracht worden op één locatie.

bron: Belga