Energy@home stimuleert bedrijven om gratis elektrische laadpalen te plaatsen

door
Belga
Leestijd 2 min.

In Machelen-aan-de-Leie (Zulte) heeft Vlaams Energieminister Bart Tommelein (Open Vld) een eerste laadpaal van "Energy@home" geopend. Dat concept wil vooral bedrijven die over zonnepanelen beschikken, stimuleren om elektrische laadpunten voor hun werknemers aan te bieden.

Dit is niet enkel voordelig voor het bedrijf, maar ook voor de klanten en werknemers. "Werknemers en klanten kunnen zo ook meegenieten van de zonnepanelen door hun elektrische fiets of wagen gratis op te laden tijdens de werkuren", zegt initiatiefnemer David Veranneman (Energy@home). "Op die manier dragen bedrijven ook hun steentje bij aan het klimaat en aan de uitbouw van laadinfrastructuur, en tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat de energiefactuur van de burger zo laag mogelijk blijft."

Elke klant die een laadpaal plaatst via Energy@home, steunt ook de "Kinderkanker Oudervereniging in Leuven" (KIKOV). Elke paal wordt overigens opgevrolijkt door een tekening van een kankerpatiëntje. Een vrijstelling van verkeersbelasting in het Vlaams Gewest voor emissievrije wagens, plug-in hybrides en waterstofauto's én een zero emissie bonus voor wie emissievrije wagens koopt, zijn twee onderdelen van een vergroening van de

verkeersfiscaliteit. "Beide maatregelen moeten de kloof tussen een klassiek voertuig en een emissievrij model verkleinen en de markt een extra boost geven", zei minister Tommelein op de inhuldiging van een eerste Energy@home-laadpaal.

De Vlaamse regering streeft daarnaast naar een verkoop van 60.000 elektrische wagens tegen 2020. De batterijen worden dan wel steeds beter, toch blijft de laadinfrastructuur een grote uitdaging. "Het is broodnodig de vicieuze cirkel rond het infrastructuurvraagstuk te doorbreken", zegt Tommelein. Van de doelstelling om tegen 2020 vijfduizend publieke laadpunten te realiseren, waren er eind 2014 (laatst beschikbare cijfers) al bijna 1.500 gerealiseerd. Tommelein erkent dat 5.000 laadpunten veel is. "Die omslag kan alleen maar slagen als de markt mee wil. Het is dan ook niet de bedoeling dat de Vlaamse overheid deze taak alleen volbrengt."

bron: Belga