Rode Kruis focust met verdwijntruc op levensbelang van bloeddonoren

Rode Kruis focust met verdwijntruc op levensbelang van bloeddonoren

Aandachtige observatoren in het Brusselse was het de voorbije dagen misschien al opgevallen: uit de logo’s van bedrijven zoals Brussels Airport en Proximus bleken de A’s, B’s en O’s verdwenen. Een en ander past in een nieuwe campagne van het Rode Kruis, zo blijkt. De organisatie wil daarmee het levensbelang van bloeddonoren onderstrepen. De letters verwijzen naar onze bloedgroepen. “We hebben veel nieuwe A, B en O’s nodig”, zegt An Luyten van Rode Kruis-Vlaanderen. “Missing Type” is eigenlijk een internationale campagne: 25 bloedinstellingen uit 21 landen hebben de handen in mekaar geslagen. Wereldwijd zijn er elke seconde drie bloedtransfusies nodig, aldus het Rode Kruis. Het leven van die patiënten ligt letterlijk in de handen van bloeddonoren. Rode Kruis-Vlaanderen is voor dit jaar nog op zoek naar 38.000 nieuwe donoren om de bloedvoorraad op peil te houden. “Maar 3 procent van de Belgische bevolking doneert bloed, terwijl 70 procent het nodig heeft”, stelt Luyten.
In ons land zetten 95 bedrijven en organisaties mee hun schouders onder de campagne van het Rode Kruis: Coca-Cola, Belfius, Colruyt Group en De Lijn bijvoorbeeld, maar ook politieke partijen, mediabedrijven, steden, provincies en natuurlijk heel wat ziekenhuizen. Wie dinsdagmorgen in de krantenwinkel de voorpagina’s van enkele kranten bekeek, zag trouwens ook dat de A’s, B’s en O’s uit de namen van de kranten verdwenen waren.
De campagne van het Rode Kruis steunen op Twitter, Facebook en Instagram kan met de hashtag #MissingType.

bron: Belga