Albert Heijn haalt energiedrankjes uit de rekken

Illustration picture shows a person shopping at the Albert Heijn supermarket at the Groenplaats square in the city center of Antwerp, Wednesday 24 February 2016. After the merger with Delhaize eight Albert Heijn supermarkets are threatened with closure, due to competition laws. BELGA PHOTO JONAS ROOSENS

Na de beslissing om zout, vetten en suikers in de huisproducten terug te dringen, heeft Albert Heijn nu ook beslist om de verkoop van het energiedrankje Monster stop te zetten. De grote blikken passen niet in het gezondere beleid van de supermarkt.

Het zijn overigens niet enkel de blikjes van het merk Monster die gebannen worden, maar ook andere merken die energiedrankjes verkopen in verpakkingen groter dan 250 milliliter worden uit de rekken gehaald.

“We willen onze klanten aanzetten tot een gezondere levensstijl”, zo licht de Nederlandse supermarktketen de beslissing toe. “Dat betekent dat we stap voor stap onze producten verbeteren. Bijvoorbeeld door suiker te reduceren en nieuwe producten te introduceren. Maar dat betekent ook dat we soms ervoor kiezen om bepaalde voeding of drankjes niet meer te verkopen.”

Niet iedereen is echter even enthousiast over het nieuwe beleid van de supermarkt. “Een winkelketen kan niet zomaar beslissen wat een mens eet of drinkt”, zo klaagt een klant. Iemand anders wijst er dan weer op dat de supermarkt om consequent te zijn, ook zou moeten stoppen met de verkoop van spaghetti en chips.