Albert Heijn verlaagt het suikergehalte in huisproducten

20150624 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows products of Delhaize and Albert Heijn, Wednesday 24 June 2015 in Brussels. Both group Delhaize and Dutch group Ahold (supermarket Albert Heijn) announced their willingness to form a consolidation today. BELGA PHOTO SISKA GREMMELPREZ

Albert Heijn snoeit drastisch in het suikergehalte van zijn huismerkproducten. Zo zal de gemiddelde vaste klant van Albert Heijn volgend jaar 250 gram minder suiker mee naar huis nemen. Die beslissing heeft de supermarkt gemaakt omdat steeds meer consumenten op zoek zijn naar manieren om minder suiker te eten.

Eind dit jaar liggen de eerste honderd producten met een verlaagd suikergehalte in de rekken. Daarbij gaat het vooral om typische gezinsartikelen zoals yoghurt, ketchup en koekjes, waarvan het suikergehalte 10 tot 40% lager zal liggen.

Maar de maatregel blijft niet beperkt tot enkel voedingswaren, er zal ook frisdrank met minder suiker in de schappen komen te liggen. Concreet zal het suikerhalte in de AH-huisfrisdranken eveneens met 10% verlaagd worden. Dat zal stapsgewijs gebeuren, om zo de klanten de tijd te geven om te wennen aan de nieuwe smaken. Op de verpakkingen van de frisdrank zal duidelijk te zien zijn hoeveel suiker het drankje bevat: oranje om aan te geven dat er bijna geen suiker in zit, dieprood moet duidelijk maken dat het gaat om een erg gesuikerde drank.

Deze maatregelen zijn nog maar een eerste stap in de strijd tegen suiker. Naast de vijftig eerste huismerkproducten, is de supermarktketen ook van plan om de rest van het assortiment onder handen te nemen. Zo wil de Nederlandse supermarkt langzaam maar zeker zijn producten gezonder maken. Eerder al verlaagde de keten het zout -en vetgehalte in veel producten.

Albert Heijn staat niet alleen in de strijd tegen suiker, zout en vet. Ook Delhaize is jaren geleden al op de kar gesprongen en zet in op het terugdringen van suiker en zout in huisproducten. “We laten die producten uitgebreid analyseren om zoveel mogelijk suiker, zout en vet eruit te halen, zonder aan smaak te moeten inboeten”, verklaart Roel Dekelver van Delhaize.

De beslissing van Albert Heijn past in een langere trend van voedingsbedrijven en –ketens die wereldwijd beloven het suiker in hun producten terug te dringen, soms onder druk van de overheid. Ook bij ons werd de suikertaks begin dit jaar ingevoerd.