Europese Commissie opent opnieuw de jacht op Google

EU Commissioner of Competition Margrethe Vestager gives a press conference on antitrust cases at the EU Headquarters in Brussels, on July 14, 2016. The European Union filed new anti-trust charges against Google on Thursday, piling pressure on the US tech giant over the alleged abuse of its market dominance. / AFP PHOTO / JOHN THYS

Margrethe Vestager, de Eurocommissaris voor Mededinging, stelt het machtsmisbruik van Google aan de kaak. Met een nieuw onderzoek wil ze aantonen dat Google de samenwerkingen tussen partners en concurrenten doelbewust dwarsboomt. De internetgigant ontkent dit met klem.

Het is al de derde keer in amper twee jaar tijd dat de Europese Commissie Google officieel aanklaagt voor machtsmisbruik. Deze keer wordt de de advertentiemachine van Google onder vuur genomen.

Eurocommissaris Vestager (foto) is ervan overtuigd dat Google het andere websites moeilijk maakt om met de concurrenten van de firma samen te werken. Zo eist het internetbedrijf bijvoorbeeld exclusiviteit van klanten als shoppingsites of nieuwswebsites. Zij moeten bovendien een prominente plaats voorzien voor zoekadvertenties van de internetreus. Op die manier slaagt de internetonderneming er volgens Vestager in om een groot marktaandeel te beschermen. Dat is nefast voor zowel de competitie als de innovatie.

Die overbescherming van het marktaandeel is niet het enige doorn in het oog van de Europese Commissie. Ook de prijsvergelijkingsdienst Google Shopping moest het eerder al het ontgelden. Volgens Vestager zou Google Shopping systematisch voorrang krijgen in de zoekresultaten. Dat is een vorm van oneerlijke concurrentie.

Tot slot vormt de dominante houding van het bedrijf tegenover smartphonefabrikanten een eveneens struikelblok voor de Commissie. Google zou hen verplichten om bepaalde apps van het bedrijf te installeren om het Android-besturingsysteem optimaal te laten werken.

Net zoals bij de vorige klachten heeft Google alle beschuldigingen van de hand gewezen. «Onze innovaties en productverbeteringen leiden tot meer keuze voor de Europese consumenten en bevordert de concurrentie. We zullen de aantijgingen van de Europese Commissie bestuderen en over enkele weken met een gedetailleerde reactie komen», meldt een woordvoerder. Het is nog niet duidelijk hoe lang het onderzoek zal duren.