Indiaas postbedrijf pakt uit met flesjes rivierwater

Met de opkomst van het internet moeten postbedrijven over heel de wereld steeds meer op zoek naar bijverdiensten om hun bedrijf staande te houden. In India is de India Post daarom begonnen met de verkoop van flesjes water uit de Ganges, de heilige rivier voor Hindoes. 

Dat blijkt een schot in de roos. De eerste lading flesjes verkocht als zoete broodjes in de deelstaat West-Bengalen. Dat is niet verwonderlijk. Enerzijds heeft het water een belangrijke betekenis voor de aanhangers van het Hindoeïsme, anderzijds wordt het water gewonnen vlakbij de bron in Gangotri of bij bedevaartsoord Rishikesh. Daar is het nog relatief puur, wat niet onbelangerijk is aangezien de rivier verderop hevig vervuild wordt door industrie en menselijk afval.

Bovendien slaagt het Indiaas postbedrijf erin om de flesjes goedkoper aan te bieden dan online-aanbieders als Amazon. Voor 20 centiliter vraagt India Post 15 roepie (20 eurocent), terwijl een halve liter van het heilige water 35 roepie (46 eurocent) kost.

Het idee om water uit de rivier te bottelen en verkopen komt van Telecomminister Ravi Shankar Prasad. “Ik krijg al een tijdje aanvragen om het water van de Ganges te leveren via ons uitgebreid netwerk van postkantoren. Daarom heb ik het Postdepartement opgeroepen om het e-commerceplatform aan te wenden om puur Gangajal aan de man te brengen. Als een postbode gsm’s, juwelen en kledij kan leveren, waarom zou hij dan geen water kunnen brengen?”, aldus Prasad aan The Economic Times.

AFP / S. Kanojia