Ga digitaal met je verhaal

Bloggen is niet alleen hip, het is ook winstgevend. Maar hoe katapulteer je jezelf succesvol vanuit een anonieme bureaustoel naar de drukbezochte hoekjes van het internet? Dat leer je in het nieuwe postgraduaat Digital Storytelling. 

Wie droomt van een carrière als professioneel YouTuber, verslavende blogger of beroemde blogger weet dat zo’n leven niet altijd rozengeur en maneschijn is. Het verzamelen van een acceptabel aantal volgers is geen kattenpis en een verhaal krachtig verpakken vergt de nodige oefening. Daarom is in Gent het postgraduaat Digital Storytelling in het leven geroepen. Potentiële ‘influencers’ leren er de kneepjes van het vak, op zowel technisch als creatief gebied. De opleiding is een samenwerking van REC., KASK School of Arts en Artevelde Hogeschool en is uniek in Europa.

«Op dit moment is er een wildgroei aan blogs, waardoor kwaliteit niet altijd komt bovendrijven», klinkt het bij Sven De Coninck, van REC.. «Wij leren onze studenten hoe ze hun verhaal beter kunnen brengen en hoe ze het gewenste publiek kunnen bereiken.» Het publiek bestaat in dit geval niet noodzakelijk uit een zo groot mogelijk aantal volgers, wel uit een specifiek doelpubliek. «We richten ons zeker niet enkel op studenten die online hun spaarrekening willen spekken. Iedereen die zijn online identiteit creatief wil vormgeven, is welkom», legt De Coninck uit.

Vooraf worden potentiële studenten wel streng geselecteerd. «Hoe strenger de selectie, hoe beter ons imago», verduidelijkt De Coninck. Geïnteresseerde leerlingen moeten al over minstens één basisvaardigheid onder de knie hebben. Al de rest kan worden aangeleerd. «Digital storytelling leer je al doende. Onze studenten krijgen tijdens de opleiding dus geen kans om hun projecten op de lange baan te schuiven, maar gaan meteen aan de slag. Elke succesvolle influencer is weleens op zijn bek gegaan», besluit De Coninck.