Wachtzaal wordt interactief sprookjesbos

De kunsthogeschool Sint Lucas Antwerpen ontwikkelt interactieve computerspelletjes voor kinderen in het ziekenhuis. ‘Story Table’, moet de stress, verveling en eenzaamheid bij patiëntjes tegengaan.

Niets zo vervelend voor kleine kinderen als door een kwetsuur of ziekte uren te moeten doorbrengen in een ziekenhuis. De geur, de apparatuur en de omstandigheden boezemen veel van hen angst in. Experimental Media Research Group (EMRG), een onderzoeksgroep gelinkt aan de kunsthogeschool Sint Lucas Antwerpen, onderzoekt de digitale mogelijkheden om de zorgen van de kinderen even te doen verdwijnen. De groep is bezig met de ontwikkeling van interactieve sprookjes, die voortbouwen op de creativiteit van de kinderen zelf.



Functionaliteit eerst

Het project kreeg de naam ‘Story Table’ mee en focust zich momenteel op computerspelletjes. Geen agressieve schietspelletjes, maar concepten geïnspireerd door de natuur, onderzoek naar creativiteit en technologie om interactie tussen mens en computer te verbeteren. “We willen werken aan een interactieve muurprojectie, een interactieve speeltafel en automatische sprookjes door gebruik te maken van technieken uit de artificiële intelligentie”, zegt Lucas Nijs, vakhoofd van EMRG.

“Onze ziekenhuizen zijn zeer functioneel ingericht”, aldus Ludivine Lechat, doctoraatsstudente binnen de studiegroep. “De beschikbare budgetten zijn beperkt en gaan eerst naar de medische zorgverlening en vernieuwde, dikwijls dure apparatuur. Het is nu net deze functionele omgeving die zo stresserend is voor kinderen. Ze missen hun veilige thuis en ze kunnen niet met hun schoolkameraadjes spelen.”

Praatgrage vissen

Concreet wordt er gedacht aan een virtueel aquarium met nieuwsgierige vissen of een toverbos met sprekende dieren, in de wachtzaal, speelkamer of op tablet-pc’s. Met nieuwe taaltechnologie werkt men ook aan een sprookjesgenerator, die eindeloos sprookjesverhalen kan verzinnen.

Foto ERMG