Populaire leerlingen ruziën vaker met leerkrachten

20140508 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows an empty classroom at university college in Brussels, Thursday 08 May 2014. BELGA PHOTO SISKA GREMMELPREZ

Jongeren die tot de coole kliek in de klas behoren, zullen vaker botsen met de leerkracht en die conflicten zijn nefast voor het verder verloop van de schoolcarrière van de studenten. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van de KU Leuven, waar de Standaard over schrijft.

Tieners proberen op allerlei manieren een veilige plaats te bemachtigen binnen hun sociale groep. Soms gaat daar ook agressie mee gepaard, fysiek of psychologisch. Daarbij wordt vaak ook een botsing gezocht met de leerkracht, die het gezag in het klaslokaal vertegenwoordigt. “Als de leerkracht op de provocaties ingaat, kan de leerling aantonen: mijn dominantie strekt zich niet alleen uit over de klasgroep maar ook over de leraar”, zegt Steven De Laet, doctorandus aan de KUL.

Hij volgde drie jaar lang 586 kinderen uit het vierde leerjaar en 1.116 adolescenten uit het secundair onderwijs en onderzocht de invloed van relaties in de klas op het welzijn van de student. “De agressie is veeleer een middel dan een doel op zich. Het moet het gezag van de populaire jongere bestendigen bij zijn klasgenoten”, klinkt het.

Foto Belga / S. Gremmelprez