Weyts wil nul verkeersdoden tegen 2050

door
Belga
Leestijd 2 min.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil met een Vlaams Verkeersveiligheidsplan het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 gehalveerd zien tot nog 200 per jaar. Tegen 2030 mogen dat er nog slechts 133 zijn, tegen 2050 geen enkele meer. Het plan kreeg vanochtend groen licht van de Vlaamse regering. De rijopleiding wordt alvast veeleisender, maar ook 120 euro duurder door een verplicht terugkommoment. Op gewestwegen wordt 70 km/u de norm. Weyts maakt zich sterk dat zijn plan "boordevol concrete maatregelen" zit. In 2014 vielen 400 verkeersdoden in Vlaanderen, een pijnlijke stijging nadat het cijfer al enkele jaren aan het stagneren was. "De lat moet hoger. We mogen de schande van de 400 doden nooit aanvaarden", aldus Weyts. De lat moet onder meer hoger op het gebied van educatie, handhaving en infrastructuur.

Wat educatie betreft, moet een hervormde rijopleiding van beginnende bestuurders meer kennis en kunde vragen. Zo wordt er voortaan ook aandacht besteed aan risicoperceptie en rijden met een GPS. Er zal ook meer rijervaring opgedaan moeten worden voor het behalen van het rijbewijs. Het systeem van de vrije begeleiding blijft behouden, maar begeleiders zullen binnenkort wel een verplichte vorming moeten volgen.

Inzake handhaving zal worden afgestapt van filmrolletjes in flitscamera's en wordt werk gemaakt van een "gebiedsdekkend" web van slimme camera's, die ingezet kunnen worden voor trajectcontrole. Ook zal de politie gebruik kunnen maken van "speedguns", die op flexibele wijze ingezet kunnen worden voor extra snelheidscontroles. Weyts wil ook dat snelheidssloten, toestellen die de maximumsnelheid van een wagen beperken, opgelegd kunnen worden aan recidiverende snelheidsduivels.

Wat infrastructuur betreft moeten de wegen veiliger worden, met onder andere conflictvrije kruispunten. Op gewestwegen wordt 70 km/u de norm. Het nieuwe systeem gaat in voor wie vanaf 1 januari 2017 aan zijn of haar rijopleiding begint.

bron: Belga