Belg shopt meer in buitenland

People look at food inside a grocery store "kiosk", a joint Dutch railway company Nederlandse Spoorwegen (NS) and French railway company SNCF French-Dutch newly created concept set for the first time in a French railway station in Amiens, northern France, on June 8, 2011. AFP PHOTO PHILIPPE HUGUEN / AFP PHOTO / PHILIPPE HUGUEN

Vorig jaar hebben Belgen ruim 2,8 miljard euro uitgegeven aan boodschappen in het buitenland. Vooral het prijsverschil zet ons aan om te winkelen over de grens.

Onze landgenoten hebben maar liefst 800 miljoen euro gespendeerd aan basisproducten als voedsel, drank en verzorging. Nog eens 2 miljard euro ging naar producten als elektronica en kledij, samen goed voor een stijging van 29% tegenover 2010. Dat blijkt uit een studie van detailhandelsfederatie Comeos bij 4.000 Belgen.



Ook online zijn buitenlandse aanbieders graag gezien door de Belgen. Vorig jaar gaven we 2,5 miljard euro uit aan buitenlandse websites, tegenover 6,5 miljard euro in eigen land.

Prijsverschillen

«Blijkbaar vinden we het steeds normaler om boodschappen te doen over de grens», redeneert Dominique Michel, directeur van Comeos, in De Standaard. Echt een verrassing vindt hij dat niet. Zo worden we vooral over de grens gelokt door aantrekkelijke prijsverschillen. Eerder heeft de FOD Economie bijvoorbeeld al aangetoond dat melkproducten in België gemiddeld 10% duurder zijn dan in de buurlanden. Dat verschil is te wijten aan hogere loonkosten en het feit dat Belgische winkelketens meer moeten betalen aan internationale leveranciers.

Bovendien woont een Belg op de twee op vijftig kilometer van een landgrens. Door de populariteit van bedrijfswagens moeten velen zich dan ook geen zorgen maken over de verplaatsingskosten.

Impact op werkgelegenheid

Michel waarschuwt dat deze trend grote gevolgen kan hebben voor de werkgelegenheid. Volgens zijn berekeningen zouden er 11.000 extra jobs kunnen worden gecreëerd als alle aankopen in eigen land gebeuren. Wanneer er rekening gehouden wordt met de online-uitgaves, zou dat aantal zelfs oplopen tot 20.000.

Ook accijnzen op voeding baren hem zorgen. «Zes maanden na de hogere accijnzen op alcohol steeg het bedrag dat Belgen in het buitenland uitgaven aan sterkedrank met 133%. Als je bepaalde producten viseert, gaan mensen ze in het buitenland kopen en dan doen ze daar meteen ook de rest van hun inkopen», aldus Michel. «De taxshift was een stap in de goede richting, maar we vrezen dat er opnieuw naar taksen op voeding gekeken zal worden. Dat zou het probleem nog verergeren.»

Foto : Belga / P. Huguen