Deelplatform Bringer zaait ongenoegen bij Bpost

Illustration picture shows bpost cars outside the new mail center of Belgian post company bpost, in Oudenaarde, Tuesday 07 June 2016. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK

Niet iedereen loopt warm voor Bringer, het online deelplatform dat Bpost deze week lanceert. De vakbonden vrezen onder meer voor oneerlijke concurrentie, kwaliteitsverlies en een negatieve impact op de tewerkstelling.

Bpost liet zich voor Bringer inspireren door andere deelplatformen zoals Uber en Airbnb. Bedoeling van de service is dat iedereen tegen een vergoeding pakjes kan vervoeren en afleveren voor Bpost. Pakjesbezitters en pakjestransporteurs melden zich aan via Bringer en worden vervolgens aan elkaar gelinkt.

De prijs van de dienst is afhankelijk van de afstand, het gewicht, de omvang en het soort pakje dat vervoerd moet worden. Bringer valt iets duurder uit dan de klassieke, maar tragere pakjesdienst van Bpost zelf, maar is goedkoper dan een snelle koerierdienst. De rekening wordt vereffend via Bringer, die een kleine commissie voor Bpost aanrekent. Momenteel gaat het nog om een proefproject in Antwerpen. Als dat proefproject succesvol blijkt, wordt de dienst uitgerold over het hele land.

«De markt is zoals ze is en daar mogen we onze ogen niet voor sluiten», klinkt Jean-Pierre Nyns, algemeen secretaris bij ACOD Post. «We moeten kijken in welke mate Bringer een concurrent wordt voor Bpost», verduidelijkt hij.

Ook Marc De Mulder, voorzitter van VSOA-Post is alles behalve enthousiast. «Dit is Uber binnenbrengen in een overheidsbedrijf», zegt hij in De Tijd. «Als je als overheid de deuren openzet voor zulke praktijken, dan is dat vergelijkbaar met de ‘zero contractors’ in Groot-Brittannië. Dat is niet gezond». VSOA-Post vreest voor een gezonde tewerkstelling en plaatst ook vraagtekens bij de sociale zekerheid.