Brexit-campagne neemt doorstart

People wave Union flags as they attend a rally for 'Britain Stronger in Europe', the official 'Remain' campaign group seeking to a avoid Brexit, ahead of the the forthcoming EU referendum, in Hyde Park in London on June 19, 2016. The International Monetary Fund (IMF) warned last week that if Britain votes to exit the European Union on June 23, it could deal the economy a "negative and substantial" blow. / AFP PHOTO / BEN STANSALL

Na de moord op het parlementslid Jo Cox is de campagne rond het Brexit-referendum opnieuw op gang getrokken. Donderdag beslissen de eilandbewoners of ze al dan niet in de Europese Unie blijven.

Jo Cox was een parlementslid voor de Labourpartij en een vurig voorvechtster van een verlengd Brits verblijf in Europa. Haar moordenaar verklaarde dat hij de vrouw om het leven had gebracht omwille van politieke redenen. Dat voedde de discussie over de toon van de campagne, die de voorbije weken steeds bitser was geworden. Zowel voor- als tegenstanders van een Brexit schortten na de moord hun campagne op, maar nu die opnieuw op gang is getrapt, is het uitkijken of er mildere bewoordingen gebruikt zullen worden.



“Tegen haat en intolerantie”

De media-events in aanloop naar het referendum krijgen een zachte doorstart. Zo waren enkele prominente politieke figuren, zoals Nigel Farage van de eurosceptische UKIP en oppositieleider Jeremy Corbyn (Labour), gisteren weer te gast in televisieprogramma’s. De eerste echte grote afspraak staat gepland voor morgenavond. Dan is de Wembley Arena het decor voor een groot debat in het bijzijn van 6.000 toeschouwers.

Daar zal pas echt duidelijk worden of de toon effectief minder giftig is geworden. De aanwijzingen voor een verschuiving van de sfeer zijn alvast aanwezig, want zowel premier David Cameron als Corbyn hebben ervoor gepleit om haat en intolerantie in de politiek te overwinnen.

Ondertussen laten ook de Britse kranten duidelijk hun voorkeur blijken. De Times is tegen een Brexit, maar The Sun, dat net als de Times deel uitmaakt van het media-imperium van Rupert Murdoch, is voor. The Mail on Sunday wil binnen de EU blijven, terwijl The Sunday Express zijn lezers richting een exit wil begeleiden

Foto AFP / B. Stansall