België koploper in duurzame scheepsrecyclage

door
Belga
Leestijd 1 min.

In België worden jaarlijks gemiddeld 40 schepen gesloopt, goed voor 30.000 ton staalschroot. De scheepsafbraak groeide de laatste jaren met liefst 30 procent. Dat meldt COBEREC, de organisatie die de Belgische metaalrecuperatie vertegenwoordigt. In het kader van de Conventie van Hong Kong besliste Europa dat sloopschepen, die onder Europese vlag voeren, enkel op erkende Europese recyclingwerven mogen worden ontmanteld. Enkel de werven die voldoen aan de strengste normen inzake milieuveiligheid en bescherming van personeelsleden worden op de zogenaamde White List opgenomen. België is het eerste land dat een scheepssloperij huisvest die op de lijst prijkt, namelijk Galloo in Gent.

Een schip kan op een recyclingwerf voor liefst 98 procent worden gerecycleerd. Het grootste deel zijn uiteraard staal en andere metalen die wereldwijd als grondstof worden uitgevoerd maar hout, beton en oliën worden door erkende verwerkers eveneens gerecycleerd.

"De keuze van heel wat internationale firma's, grote baggerbedrijven (waaronder Boskalis, Van Oord en Deme) en buitenlandse marines voor een Belgische sloopwerf, bewijst onze expertise ter zake", klinkt het bij COBEREC, "Zo kregen oudgedienden van zowel de Franse als Engelse marine een tweede leven in een Belgische scheepsloperij. Maar ook een Franse gastanker, een Noors onderzoeksschip en een Deense sleper maakten in de laatste jaren een laatste reis richting België zodat ze voor 98 procent als grondstof dienst konden doen."

Zondag komt de Jules Verne, een 151 meter lang en 7.815 ton zwaar schip van de Franse marine toe in de Gentse haven waar het volledig wordt gesloopt en gerecycleerd.

bron: Belga