"Parkour"-campagne wil kinderen via school aanzetten tot meer beweging

door
Belga
Leestijd 2 min.

In duizend Vlaamse basisscholen is maandag "Parkour" van start gegaan, een campagne die kinderen tot meer lichaamsbeweging wil aanzetten in zowel de school- als thuiscontext. De campagne haalt de mosterd bij de gelijknamige opkomende sport waarbij de beoefenaar op een creatieve manier van punt A naar punt B moet bewegen langsheen verschillende obstakels. "Parkour" is een initiatief van het Octopusplan - een deelwerking van de Voetgangersbeweging - en komt er onder meer naar aanleiding van een recente studie van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (WIV) die stelt dat jongeren tussen 10 en 17 jaar bijna negen uren op een dag stilzitten. De studie beveelt aan om in te zetten op veilige speelruimte, beweegvriendelijke publieke ruimte en het stimuleren van meer beweging thuis en op school.

Aangezien de loopdiscipline parkour momenteel hip is en een aantal uiteenlopende vaardigheden vereist zoals balanceren, springen en landen, is ze volgens de initiatiefnemers van de campagne een ideaal middel om kinderen via de turnles aan te zetten tot meer beweging. "Als de schoolomgeving als aantrekkelijk wordt ervaren, heeft dit tevens effect op het verplaatsingsgedrag van kinderen", zegt Tom Dhollander, gedelegeerd bestuurder van de Voetgangersbeweging. "Zo zullen zij sneller te voet of met de fiets naar school gaan."

De campagne is opgebouwd uit verschillende fasen, gaande van basisoefeningen over "bewegingshuiswerk" tot een test en een heus "Parkour-diploma". De deelnemende scholen kregen alvast een actiepakket met affiches, handleidingen en instructiefilmpjes. Lokale overheden worden door "Parkour" dan weer opgeroepen om meer werk te maken van beweegvriendelijke publieke ruimte op maat van kinderen.

bron: Belga