Brussels Airlines doet beroep op andere luchthavens

20141208 - ZAVENTEM, BELGIUM: Illustration shows the Brussels Airlines logo at Brussels airport during a strike in Flemish Brabant province, Monday 08 December 2014. The different unions called for strikes in Brussels and Brabants provinces (Walloon Brabant and Flemish Brabant) to protest against austerity measures taken by the Michel I Federal Government. BELGA PHOTO FILIP DE SMET

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines wil met haar vliegtuigen uit te wijken naar andere luchthavens, in binnen- en buitenland. Nu de luchthaven gesloten is na de aanslagen, zijn er al ongeveer 450 vluchten geannuleerd.

Gisteren moeten bijna 200 vluchten geannuleerd worden. Vandaag zijn dat er 250, wat gevolgen heeft voor 22.000 passagiers. Ook morgen zal de luchthaven nog gesloten blijven voor passagiersvluchten. Daarom zoekt Brussels Airlines alternatieven.  “We zijn koortsachtig scenario’s aan het uitwerken om Brussels Airlines-vluchten via andere luchthavens te laten verlopen”, zegt woordvoerder Geert Sciot. “Het is een complexe operatie omdat er overlegd moet worden met luchthavens, andere maatschappijen, afhandelaars…”

Vijf langeafstandsvliegtuigen zijn vanmiddag leeg vertrokken richting Afrika. “Zij zullen met gestrande passagiers vanuit Afrika opnieuw naar Europa vliegen van zodra dit operationeel mogelijk is en toegelaten wordt”, aldus nog Sciot.

Voor Europese vluchten bekijkt Brussels Airlines de mogelijkheden op regionale luchthavens, zowel in België als “in het grensgebied”.

Gratis omboekingen

Passagiers die door de vele annuleringen gestrand zijn, kregen hotelovernachtingen en maaltijden aangeboden. Als dat mogelijk was konden ze via andere luchthavens en met andere maatschappijen hun reis voortzetten.

Reizigers die een ticket hebben voor een vlucht tussen nu en 28 maart en liever niet meer willen reizen, kunnen hun ticket gratis omboeken of kunnen het terugbetaald krijgen.

“Ontoereikende dienstverlening”

De Belgian Travel Organisation (BTO), een beroepsvereniging van reisbureaus, is niet te spreken over de dienstverlening van de luchtvaartmaatschappijen na de aanslagen op Zaventem. “We begrijpen dat het moeilijk is, maar de manier waarop ze nu werken, is totaal ontoereikend”, zegt Bernard Tuyttens van BTO. “Een groep maatschappijen heeft de vluchten bijvoorbeeld afgeleid naar Parijs. Daar krijgen de reizigers dan te horen dat ze maar op eigen kracht naar Brussel moeten vertrekken. De maatschappijen doen niets.”