Ageas treft miljardenschikking in Fortis-zaak

Ageas CEO Bart De Smet pictured during a press conference of Ageas on the agreement found for civil actions regarding former Fortis cases. Ageas is Belgium's largest insurer and operates in 14 countries worldwide. BELGA PHOTO DIRK WAEM

De Belgische verzekeraar Ageas maakt 1,2 miljard euro vrij voor aandeelhouders die verlies hebben geleden toen grootbank Fortis in 2008 kopje onder ging. Daarmee komt een einde een serie rechtszaken wegens onder meer misleiding van aandeelhouders. Toch betekent de schikking niet dat Ageas ook schuld erkent.

De schikking is getroffen met Deminor, Stichting FortisEffect, Stichting Investor Claims against Fortis (SICAF) en de Nederlandse Vereniging van Effectenbezitters (VEB), zo meldt verzekeraar Ageas. De beleggersorganisaties hadden burgerlijke rechtszaken aangespannen om een compensatie te krijgen voor de gebeurtenissen van 2007 en 2008 die leidden tot de ondergang van het toenmalige Fortis.

“We hopen dat met deze schikking alle betrokkenen deze moeilijke en onzekere periode kunnen afsluiten”, zegt Ageas-bestuurder Bart De Smet. “We streefden ernaar om de totale vergoeding zo eerlijk mogelijk te verdelen over de categorieën van aandeelhouders die in aanmerking komen.” Ageas wijst er wel expliciet op dat de schikking “zonder erkenning van enige fout” gebeurt.

Fortis-aandeelhouders die in aanmerking komen voor de schikking die erfgenaam Ageas heeft bereikt, zullen nog wat geduld moeten hebben vooraleer ze worden uitbetaald. De hele schikkingsprocedure zal wellicht anderhalf jaar in beslag nemen, aldus Filip Coremans, chief risk officer.

Binnen een tweetal maanden zou wel al wat meer duidelijkheid moeten komen over de concrete compensatie die voor de individuele aandeelhouder uit de bus zal komen. Elke aandeelhouder die Fortis-aandelen in bezit had tussen 28 februari 2007 en 14 oktober 2008 komt in aanmerking.

Rechthebbende aandeelhouders moeten echter nog geen actie ondernemen volgens Coremans. Een hele communicatieprocedure is opgestart, met onder meer een speciaal opgericht callcenter en gratis telefoonlijnen.

Met de schikking zijn de grootste zaken van de baan, maar een defintief einde van het aanhoudende Fortis-verhaal is dit echter nog niet.