Belg op reis vreest vooral auto-ongeval

Voor acht op tien Belgische reizigers is hun grootste nachtmerrie op vakantie een verkeersgeval. Een derde van de vakantiegangers weet ook niet wat hun reisverzekering exact inhoudt.

De Verkeersbarometer van Touring peilde bij de Belgen op vakantie naar wat zij als de belangrijkste oorzaken van stress ervaren. Uit het onderzoek, dat zich toespitste op reizigers met kinderen en mensen die met het vliegtuig reizen, bleek dat de Belg een gestructureerd reiziger, maar toch nog enkele diepgewortelde angsten koestert.

Voorrang in noodgeval

Bij de mensen, die samen met hun kinderen reizen, duidde 80% een verkeersongeval aan als hun grootste nachtmerrie. Daarna volgt het kwijtraken van een kind met 78,2% en ziekte (72,8%). Geen onlogische volgorde, want 93% van de gezinnen met kinderen reist met de auto.

Zit er een kind mee in de auto, dan wil 67,3% van de reizigers in het geval van nood voorrang krijgen op het vlak van bijstand. Meer dan de helft van de vakantiegangers met kinderen wil aan telefoon ook iemand spreken die advies op maat geeft.

Voor zes op de tien vliegtuigreizigers is de grootste zorg de vlucht missen. Daarna volgen de bagage kwijtraken met 41,2% en 21,8% van de vliegtuigreizigers is het meest bevreesd voor een geannuleerde vlucht. Die laatste twee angsten zijn niet ongegrond, want één op de vijf Belgen verloor al eens zijn bagage en zes van de tien ondervraagden kreeg ooit al eens af te rekenen met grote vertragingen.

Reisverzekering

Ondanks de bronnen van stressen, blijft er voor veel Belgen toch nog veel onduidelijkheid heersen over welke diensten in de reisbijstand zijn opgenomen. “Slechts 67,1% geeft te kennen exact te weten waarvoor ze verzekerd zijn tijdens een reis in het buitenland. Nog verrassender is dat slechts vier op de tien reizigers met kinderen precies weten wat hun verzekering in geval van onheil specifiek dekt voor de kinderen”, merkt woordvoerder Danny Smagghe van Touring op.

In het geval van vliegvakanties geeft de studie aan dat de mensen niet altijd weten waar zij terechtkunnen om een schadevergoeding te krijgen wanneer hun vlucht geannuleerd werd of hun bagage verloren is geraakt. “Het resultaat is dat slechts een kwart effectief een compensatie aanvraagt na problemen.”

Foto AFP / J. Guerrero