Tele Ticket Service ontdekt massale fraude met K3-tickets

Tele Ticket Service heeft een meldpunt geopend waarop concertgangers kunnen aangeven dat ze het slachtoffer zijn geworden van fraude. Dat laat de ticketverkoper weten na de ontdekking van massaal gesjoemel met de online verkoop voor de shows van K3.

Malafide tickethandelaars hebben 17.000 tickets gekocht met 37 betaalkaarten voor de shows van K3 in de Lotto Arena en de Ethias Arena. Die tickets werden vervolgens met flinke winst doorverkocht. Tele Ticket Service legde de massale fraude bloot en opende daarom een meldpunt voor gedupeerden. Op basis van de ingezamelde gegevens wil Tele Ticket Service samen met de Economische Inspectie bestuderen op welke manier de klanten het te veel betaalde bedrag kunnen recupereren.



Het gesjoemel met de K3-tickets is het zoveelste voorbeeld van bedrieglijke praktijken in de zwarte ticketmarkt. Onlangs nog hebben de verkopers het probleem aangeklaagd bij de Economische Inspectie en bij minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V), toen fans van Adele veelvuldig het slachtoffer van ticketfraude werden.

Uit een audit die Tele Ticket Service uitvoerde, blijkt dat in 2015 meer dan 154 betaalkaarten werden gebruikt om in totaal meer dan 63.000 tickets te kopen voor een bedrag van ruim 3,5 miljoen euro. Die tickets werden doorverkocht met een winstmarge van gemiddeld 67%. De fraudeurs maakten daarbij gebruik van valse profielen. «Klanten melden zich aan op de site van de doorverkoper, waarop die een enkel voor hem toegankelijk profiel bij Tele Ticket Service aanmaakt op naam van de klant. De gekochte tickets worden vervolgens aan de klant doorverkocht tegen een forse meerprijs. Onze tip is dan ook: ga naar de site van de zaal waar het evenement plaatsvindt. Daar vind je altijd de officiële ticketverkoper», zegt Stefan Esselens, bestuurder van Tele Ticket Service.

http://www.teleticketservice.com/fraude

Foto Belga / J. Jacobs