Belgen zijn wereldkampioen bonnen sparen

With AFP Story by Fabienne Faur: Lifestyle-US-economy-consumer Coupons from the advertising section of the Sunday newspaper September 13, 2011 in Washington, DC. The humble coupon -- which is the past gave consumers a few cents off soap or cereal -- has mushroomed into a lifestyle for millions of Americans with its own television programs, websites and trading platforms. A total of 167 billion coupons were distributed to US consumers in the first six months of 2011, according to the research firm NCH Marketing Services, and the value of redeemed coupons rose 5.3 percent to $2 billion. But it's not your grandmother's Sunday newspaper coupon clipping anymore. Websites with names like Southern Savers, livefabuless.com or thekrazycouponlady.com give consumers an edge on how to find the the right discounts in the art of "couponing," which has evolved into a verb. AFP PHOTO / Karen BLEIER / AFP / KAREN BLEIER

Vorig jaar heeft elke Belg gemiddeld bijna zeven kortingsbonnen gebruikt. Daarmee staat ons land bovenaan de ranglijst van landen waar de meeste kortingsbonnen per inwoner worden besteed.

Volgens marketingbedrijf HighCo DATA Benelux hebben de Belgische gezinnen vorig jaar 103 miljoen euro bespaard op hun uitgaven dankzij kortingsbonnen. Met een gemiddelde van 6,6 vouchers per inwoner stond België in 2015 helemaal bovenaan de wereldranglijst ‘kortingsbonnen gebruiken’. De Fransen, bijvoorbeeld, wisselden vorig jaar slechts 4,7 coupons per inwoner in.



In Vlaanderen werd 57% van de kortingbonnen uitgegeven, in Wallonië 33% en in Brussel 10%. De provincies waar kortingsbonnen het meest over de toonbank gaan, zijn Namen, Luik en Luxemburg, gevolgd door West- en Oost-Vlaanderen. Naast kortingsbonnen worden ook digitale e-coupons en cashbacks steeds populairder.

Wandelende kortingsbon Norbert Verswijver uit Merksem – beter bekend als ‘Bonnenman’ – gelooft niet dat Belgen echt zo’n fervente spaarders zijn.

Norbert Verswijver: “De bestaansreden van kortingsbonnen is niet om mensen reductie te geven maar om ze op te lichten en om veel zwart geld te creëren. Het zijn verdoken prijsverhogingen.”

Waarom zijn de Belgen de meest fervente bonnengebruikers?

“Het nieuws komt niet toevallig van Belgische firma’s die hun geld verdienen met kortingsbonnen. Die commerciële bedrijven zijn inventief genoeg om in de media rond te strooien dat in België de meeste bonnen gebruikt worden. Het is hun handel. Vaak hebben ze een naam die klinkt als een officiële instelling die instaat voor de controle van de kortingsbonnen, en soms krijgen ze zelfs steun van Test-Aankoop.”

Waarom trappen mensen in de val?

“Het zijn vernuftige systemen, maar ik zie de logica ervan in want ik ben zelf verkoper geweest. Ik begrijp wat marketing is: mensen bedriegen op het randje van de wet. Eenmaal je dat inziet, begrijp je veel meer van de economie en de wereld.”

Hebt u recentelijk nog een actie ondernomen om bepaalde marketingstechnieken aan te klagen?

“Ik heb familiaal te veel problemen. Bovendien heb ik genoeg van al die processen die maar blijven aanslepen.”

Door Charlotte De Cort