General Motors ziet toekomst in zelfrijdende taxi’s

A commuter uses the smartphone app GrabTaxi, which US ridesharing service Lyft has an alliance with, in Singapore on December 4, 2015. US ridesharing service Lyft on December 3 announced an expansion of its alliances with Asian partners in a move that ramps its challenge to Uber. Lyft, which in September unveiled a partnership with Didi Kuaidi in China, has added Ola in India, and GrabTaxi in Southeast Asia to the alliance, which allows interoperability of the mobile applications in various countries. AFP PHOTO / MOHD FYROL / AFP / MOHD FYROL

Zijn zelfrijdende taxi’s sciencefiction? Niet als het aan de Amerikaanse autobouwer General Motors ligt. Het bedrijf investeert 500 miljoen dollar (378 miljoen euro) in het Lyft, een aanbieder van alternatieve taxidiensten die zich bezighoudt met het ontwikkelen van zelfrijdende taxi’s.

General Motors (GM) is van plan om samen met Lyft een netwerk van zelfrijdende wagens op poten te zetten. De auto’s zouden door de klant op aanvraag besteld kunnen worden. Lyft beschikt momenteel over 5,5 miljard dollar (4,1 miljard euro). Het is dus een ernstige concurrent voor Uber, dat op zijn beurt kan rekenen op financiële hulp van het Indiase staalbedrijf Tata.



Beide spelers willen taxi’s zonder chauffeur ontwikkelen. In die optiek kan GM rekenen op de ervaring van Lyft voor het beheer van vraag en aanbod, terwijl het zelf zijn expertise rond zelfrijdende auto’s deelt. Zo creëren ze samen een dienst met zelfrijdende taxi’s.

GM is van plan om zowel de bestuurders als de klanten van Lyft te ondersteunen op het vlak van navigatie, connectiviteit en beveiliging. In ruil voor die ondersteuning krijgt de autobouwer een stem in de raad van bestuur van Lyft.

Voor GM betekent deze samenwerking de eerste stap naar een nieuw zakelijk model. Volgens het Amerikaanse bedrijf zullen auto’s in de toekomst niet langer in het bezit zijn van de chaufferus, maar gedeeld worden door verschillende mensen. Mary Barr, de chief executive van GM, had vorig jaar al aangegeven dat de Amerikaanse constructeur op zoek is naar strategieën om het traditionele model van autobezit overboord te gooien. Al zo’n tiental jaar houdt GM zich bezig met het op punt stellen van de technologie voor zelfrijdende wagens.