Denimproducenten willen ‘groenere’ jeans maken

Steeds meer jeanslabels zetten in op duurzaamheid door naar minder vervuilende productieprocessen te zoeken. In het licht van die bewustwording brengt het Belgische mannenmerk Atelier Noterman de Detox Denim op de markt, een lijn ecologische jeansbroeken die allemaal een milieuvriendelijke wassing hebben gekregen.

Duurzaamheid staat al langer hoog op de agenda in de modewereld, maar er is nog werk aan de winkel. De denimindustrie alleen al weegt zwaar op het milieu: per jeansbroek wordt 600 liter water verbruikt en talloze giftige bleekmiddelen in het ecosystem geloosd.



“Je valt achterover van het rekensommetje van de waterverspilling die conventionele jeansmerken teweegbrengen”, zegt ontwerper Luc De Maeght van Atelier Noterman. Met zijn label Detox Denim wil hij daar verandering in brengen. Hij ontwikkelde zelf een uniek ecologisch wasprocédé waarbij chitosan, een natuurlijke stof op basis van schaaldieren, wordt gebruikt in plaats van het typische, bijzonder giftige PVA om de jeans van hun indigokleur te voorzien. Atelier Noterman snoeit ook in het gebruik van elektriciteit tijdens de productie.

Grote jeansmerken als Levi’s, Girbaud en Replay leveren ook al inspanningen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. MudJeans maakt nieuwe jeansbroeken van oude ingeleverde exemplaren.

Zelf kun je een duit in het zakje doen door te kijken naar labels als Global Organic Textile Standard (GOTS) of Made-By, die bepaalde ecologische criteria opleggen aan textielproducenten. Je kunt ook Rankabrand.nl raadplegen, dat kledingmerken rangschikt. Dat zegt de Nederlandse Lynsey Dubbeld, die gespecialiseerd is in duurzame kledij. Tot slot raadt ze aan om de wastrommel minder te laten draaien: “We wassen onze kledij veel te vaak en te warm. Op die manier verspillen we zelf ook.”

 

Foto Pixabay