Met deze cadeaus heb je het meeste succes

“We are living in a material world”, zong Madonna in 1984, en meer dan dertig jaar later blijkt dat ze groot gelijk heeft. Volgens Canadese wetenschappers zijn we veel gelukkiger met een fysiek cadeau dat we met onze beide handen kunnen vastgrijpen, dan een waardebon om iets leuks te gaan doen.

Wie nog moet gaan winkelen voor last minute kerstcadeaus, koopt het best een boek, parfum, wat speelgoed of een mooi designmeubel. Een nieuwe studie heeft immers uitgewezen dat een materiaal geschek zorgt voor herhaaldelijke momenten van geluk, terwijl een bon of concerttickets gelijk staat aan één specifiek moment van blijdschap.

De Canadese wetenschappers Aaron Weidan en Elizabeth Dunn van de University of British Columbia wilden nagaan hoe mensen zich voelen bij het krijgen van een cadeau. Ze gaven daarom twee soorten geschenken weg: de ene groep kreeg een materiële presentje, zoals nieuw bestek, sokken, een hoofdtelefoon of een koffie-apparaat, terwijl de andere groep met een bon voor een wellnessbehandeling of een ticket voor een voetbalmatch naar huis ging.

Tijdens de weken en maanden die daarop volgden, moesten de deelnemers hun gevoelens neerschrijven. Daaruit blijkt dat beleveniscadeaus en fysieke geschenken een ander geluksgevoel voorbrengen. Materiële geschenken kom je vaker tegen, waardoor de ontvanger zich meermaals gelukkig voelt. Ervaringen lokken dan weer een meer intens maar vergankelijker geluksgevoel uit.

“Je moet dus kiezen op wat voor ervaring je de ontvanger wil trakteren”, schrijft Weidman in het vakblad Social Psychological and Personality Science. “Stel dat je twijfelt tussen tickets voor een concert of een mooie salontafel voor in de woonkamer. Het concert zorgt voor een avond van intens geluk, maar achteraf heb je enkel een leuke herinnering. De voldoening van de tafel zal minder spectaculair zijn, maar de eigenaar kan er wel nog maanden plezier aan beleven.”