Basil Fawlty na 36 jaar opnieuw op tv in reclamespotje

John Cleese kruipt voor één keer nog eens in de huid van Basil Fawlty. Maar liefst zesendertig jaar na de laatste aflevering van de comedyserie ‘Fawlty Towers’ wekt hij de opvliegende hoteluitbater tot leven in een reclamespot van een brillenwinkel. 

In de commercial van de opticien krijgt Basil het aan de stok met zijn gps-toestel, waarna hij zijn woede wilt koelen op het voertuig met een tak. Maar per abuis gaat hij de verkeerde auto te lijf, namelijk een politiewagen.



“Ik krijg veel scripts toegestuurd met Basil in de hoofdrol, maar die waren stuk voor stuk waardeloos”, vertelt de 76-jarige Cleese. “Maar deze mensen kwamen met een goed idee op de proppen. Ik onmoette hen en ze waren erg vriendelijk. Na twintig minuten hadden we een script geschreven waarvan ik dacht dat het kon werken en dat het écht grappig kon zijn.”

Het spotje is gebaseerd op een originele scène van Fawlty Towers uit 1975. Daarin is te zien hoe zijn auto het begeeft, waarna Basil de wagen een “damn good trashing” geeft met een boomtak.