AF Vandevorst: "Niets is wat het lijkt op het eerste gezicht"

Kan mode de wereld redden? De twee eerste edities van ‘Belgian Designers Christmas Trees' leverden in elk geval 180.000 euro op ten voordele van BIG against breast cancer. En ook dit jaar bregen bekende ontwerpers hun interpretatie van de traditionele kerstboom. Kunstenaar Hans Op de Beeck, hoedenmaker Elvis Pompilio en de Engelse modeontwerpster Stella McCartney, wiens moeder Linda McCartney overleed aan borstkanker, stelden hun werk te koop. Eén van de opvallendste ontwerpen is van de hand van het Belgische ontwerpersduo AF Vandevorst.   
door
Mare
Leestijd 5 min.

Met welke creatie steunen jullie het onderzoek naar borstkanker?

Filip: “Het is een waterval van kaarswax, een werk dat we afgelopen kerst maakten voor onze winkel.”

An: “Een kaars staat symbool voor bezinning. Het is een zeer universeel en sterk object en van alle culturen. Het is grensoverschrijdend. Het wekt een emotie op.”

Ontwerpers steunen steeds vaker goede doelen. Is dat een bewuste keuze?

Filip: “Als je daar zelf mee geconfronteerd wordt, ben je er veel gevoeliger voor. Als je een beetje in de kijker staat en je krijgt de mogelijkheid om zo'n project meer aandacht te geven, dan doe je dat graag.”

Hoe heeft kanker je in je nabije omgeving getroffen?

Filip: “Twee jaar geleden kreeg mijn nichtje, de dochter van mijn zus, borstkanker. Ze stierf op 26-jarige leeftijd.”

An: “Dat was heel emotioneel. Bewust afscheid nemen van iemand die nog leeft, is niet gemakkelijk natuurlijk.”

Filip: “Ook mijn moeder is gestorven aan kanker. Samen met mijn drie zussen en broer hebben we ons laten onderzoeken in het UZ in Gent en we zijn allemaal drager van het BRCA 2 gen, het gen dat kanker veroorzaakt.  Bij mannen is dat niet zo erg, maar vrouwen hebben 87% kans om borstkanker te krijgen. Mijn twee zussen hebben hun borsten preventief laten verwijderen. En ook bij mijn jongste zus werd heel vroeg kanker vastgesteld. Het ligt dus heel dichtbij ons.”

An: “Ik heb twee vriendinnen die daardoor getroffen zijn en een borst verloren hebben.”

Filip: “Als mensen zoals Angelina Jolie borsten preventief laten verwijderen, dan krijgt dat probleem een gezicht. Het is belangrijk om hier een platform aan te geven. Dat doen we dus met plezier.”

Jullie laatste défilé was een reis van het oosten naar het westen. Heeft het thema te maken met de wereld die aan het veranderen is?

An: “Nee, de vrouw voor wie wij ontwerpen is een vrouw die reist en onderweg is.”

Filip: “We sturen weinig politiek geladen boodschappen uit, in tegenstelling tot Walter Van Beirendonck. Maar als iemand op die manier een boodschap de wereld in wil sturen, dan is dat wel een goede zaak.”

Hoe verwerken jullie de Parijse tragedie?

An: “Vreselijk is het. We hebben al een défilé gezien in de Bataclan en zijn al gaan kijken om daar een show te doen. Die buurt is niet ver van de plek waar onze showroom ligt. Maar voor mij is het niet alleen Parijs. Het is de ganse wereld die telkens opgeschud wordt.”

Filip: “Het is wel angstaanjagend dat het gewoon naast je deur gebeurt.”

Maar mensen hebben meer dan ooit nood aan schoonheid?

An: “Zonder schoonheid is een leven niet haalbaar. En dan heb ik het niet over kleren op zich, maar wel over schoonheid in het algemeen. Dat zie je bij de meest primitieve volkeren. Ik denk dat het een primaire behoefte is. Je zal niet sterven als je niet omringd bent door schoonheid, maar je leven wordt wel rijker. Maar je kan je niet enkel bezig houden met het creëren van mooie dingen.”

Humor kan ook een remedie zijn?

An: “Als je je leven laat bepalen door angst dan kan je niet meer leven. Daarnaast moeten we ons ook de vraag stellen wat er aan de hand is.”

Jullie hebben elkaar 27 jaar geleden leren kennen op de academie. In hoeverre vullen jullie elkaar aan en in hoeverre zijn jullie tegengesteld?

Filip: “We zijn in heel veel dingen mekaars tegengestelde. Mijn favoriete muziek is vrij breed. Dat gaat van New wave, disco tot hard rock. Maar bij Anneke was dat punk en daar ging ze dan ook voor. Anneke komt van onder de grond en ik luister meer naar muziek van boven de grond. (lacht)”

An: “Filip houdt van luid, ik van stilte.”

Filip: “Als we reizen dan is Anneke iemand die graag wat cultuur opsnuift en couleur locale wil zien. Ik ben iemand die graag op een parelwit strand ligt met een palmboom. Ik ben sportief, Anneke niet. Ze komt van een opvoeding die heel esthetisch gericht is. Ik kom uit een bakkersfamilie waar hard werken bovenaan stond.”

En toch werkt het?

Filip: “Uiteindelijk blijkt het allemaal op de juiste manier complementair te zijn.”

An: “Filip is elk dag anders. Hij is heel gevarieerd. We respecteren elkaar al van het begin in onze eigenheid en proberen elkaar niet te veranderen. Dat is onze kracht.”

Jullie mode heeft verschillende lagen, speels en donker tegelijk. Komt dat door jullie twee persoonlijkheden?

Filip: “Dat denk ik wel. Onze twee personen zitten daarin verweven.”

An: “Niets is wat het lijkt op het eerste gezicht. Als we een jurkje maken en het wordt te vrouwelijk dan steken we er toch iets heel mannelijks in om het niet te ‘pretty' te laten zijn.”

Hoe bekend zijn jullie in het buitenland?

Filip: “We zitten in een twintigtal landen en hebben zo'n honderd verkooppunten. Europa is enorm gegroeid en ook in Amerika en Japan doen we het goed. Bekendheid is relatief. Het belangrijkste is dat ik gelukkig ben met wat ik doe.”

Wie is AF Vandevorst?

An Vandevorst en Filip Arickx leerden elkaar kennen in 1987, op hun eerste dag aan de Modeafdeling van Antwerpse Academie. Tot vandaag hebben ze nog altijd hun speelse en enthousiaste manier van werken niet behouden. An Vandevorst werkte eerst, na een korte periode bij Martin Margiela, als assistente van Dries Van Noten. Filip Arickx deed ervaring op bij Dirk Bikkembergs. In 1998 richtten ze hun eigen bedrijf op en presenteerden ze hun eerste collectie in Parijs. Paarden, militaire en religieuze uniformen, oude lingerie en tal van andere impulsen vormen tot vandaag hun inspiratiebronnen

Door Arne Rombouts