Speelgoedwinkel bant genderlabels

NEW YORK, NY - SEPTEMBER 04: Toys"R"Us Celebrates Force Friday With Out-Of-This-Galaxy Midnight Events on September 4, 2015 in New York City. Michael Loccisano/Getty Images for Toys"R"Us/AFP / AFP / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Michael loccisano

De winkelketen Toys ‘R’ Us geeft op zijn Britse website niet langer aan voor welk geslacht een bepaald stuk speelgoed bedoeld is. Die beslissing kwam er op vraag van de overheid en verschillende ouders.

Sinds kort heeft de website van de speelgoedwinkel zijn filters aangepast. Ouders kunnen nu niet langer speelgoed zoeken op basis van geslacht, enkel op basis van het speelgoedsoort of leeftijdsgroepen. Politici en campagnevoerders drongen hier in het Verenigd Koninkrijk al langer op aan, zeker nadat andere grote winkelketens als Marks & Spencers en supermarktketen Tesco hun beleid al eerder hadden aangepast. Zo verkoopt M&S sinds 2012 geen walkie-talkies meer onder de noemer ‘jongensspeelgoed’ en wordt de karaokeset niet langer verkocht als ‘meisjesspeelgoed’. Ook ouders vroegen de speelgoedwinkel om de marketing niet langer te richten op één bepaald geslacht.

Voorbeeldfunctie
Op de website van Toys ‘R’ Us is bijvoorbeeld te zien hoe een jongetje zijn haren droogt met een speelgoedföhn, terwijl er in de televisiereclame te zien is hoe een jongen en een meisje samen een chemiedoos openmaken. België en Nederland zouden hier beter een voorbeeld aan nemen, stelt sociologe Mieke van Stigt in De Volkskrant.

Ouderwets
Als je langs de websites van de Nederlandse speelgoedhandels surft, vind je bij winkels als Intertoys, Bol.com en Bart Smit al snel de ouderwetse indeling. In het filtermenu bestaat er nog steeds de optie om speelgoed te selecteren op basis van geslacht. Dat is hopeloos achterhaald», verklaart van Stigt. «Waarom moet je het überhaupt subcategoriseren? En waarom is de ene auto voor een meisje en de andere voor een jongen?».

Veel winkels hebben intussen wel hun Sinterklaasfolders in een genderneutraal jasje gegoten.