Koffiepauzes stimuleren de creativiteit

In Zweden heeft de Bank of America besloten om de koffiepauze opnieuw in te lassen. Die beslissing kwam er nadat uit een intern onderzoek was gebleken dat teams die het meest babbelden het meest succesvol waren.
door
Mare
Leestijd 2 min.

De bank had het callcenter opgedragen om te meten hoeveel tijd werknemers per dag verspilden met kletsen. Aanvankelijk was dat immers ten strengste verboden en waren de koffiepauzes zelfs individueel vastgelegd. Maar uit de studie kwam naar voren dat de teams die het meest babbelden, net het meeste succes boekten op het werk. Sindsdien is de koffiepauze in team verplicht.

Creativiteit rond de koffieautomaat

«De gemiddelde mens heeft een aandachtsspanne van vijftig minuten. Dan moet je het hoofd even kunnen leegmaken. Een koffiepauze is een herstelmoment», legt arbeidssocioloog Hans De Witte uit in De Standaard. Bovendien zou het informeel samenzijn onder de collega's de creativiteit stimuleren en de sociale banden aanhalen. Het koffieapparaat zorgt dus niet alleen voor een kortstondige opkikker van je energieniveau, maar fungeert ook als bron voor nieuwe ideeën.

Koffiedrinken gebeurt individueel

Dit klinkt als een pleidooi voor het opnieuw invoeren van de koffiepauze, die in de jaren 80 door de invoer van de koffieautomaat steeds meer naar de achtergrond verplaatst werd. Koffiedrinken op het werk werd zo steeds meer een individueel gebeuren. En wie vandaag de dag te lang aan de koffieautomaat blijft treuzelen, wordt door de collega's al snel als lui bestempeld. Ter vergelijking: op het einde van de jaren 90 nam ongeveer 32% van de werkende Vlamingen een koffiepauze op het werk. Eind 2013 was dag nog slechts 26%.

«Die evolutie was nefast voor de arbeidsvreugde en de productiviteit van de werknemers», klinkt het bij De witte, die dan ook pleit voor het opnieuw invoeren van deze korte babbelpauzes op het werk.