De man bun apocalyps is op komst

US actor Leonardo DiCaprio poses during the designate ceremony as UN Messenger of Peace at the United Nations September 20, 2014 in New York . The 69th session of the UN General Assembly begins next week. AFP PHOTO / TIMOTHY A. CLARY

Van mannen die rondlopen met hun haar in een knotje verschieten we al lang niet meer. En volgens Google zal de man bun alleen maar populairder worden. 

1. Meer zoekopdrachten van mannen

Afgelopen weekend publiceerde Google zijn 2015 Beauty Trends Report. Daaruit blijkt dat er het meest wordt gesurfd naar de zoekmachine voor vragen en adviezen over haarstijlen. En voor het eerst doen mannen meer beroep op Google met vragen over hun kapsel dan vrouwen. Zo staat de man bun met stip op nummer één. Heel wat mannen treden in de voetsporen van Leonardo DiCaprio, Jared Leto en Harry Styles, waardoor de strakke knot zich verspreidde als lopend vuurtje. “Hoe lang moet je je haar laten groeien voor een man bun?” en “Hoe maak je een man bun” horen onder meer bij de meest gebruikte zoektermen.

Ook populair is de comb-over. Terwijl je de populariteit van de man bun kan vergelijken met een plotse explosie, wint de comb-over langzaam aan meer harten. Daarbij moet je trouwens niet denken aan een overkammer à la Donald Trump die zijn kalende hoofd probeert te verbergen, maar aan de retrohaarstijl uit de jaren 50 en 60 die vandaag de dag al gespot werd bij David Beckham en Cristiano Ronaldo.

2. Vlechten

Wat vrouwen betreft, houden vlechtkapsels hardnekkig vast aan hun populaire positie. Met name de geometrische ‘box braids’ en de ‘goddess braids’, ook wel ‘halo braids’ genoemd, waren het afgelopen jaar een echte hype. En aangezien vlechtkapsels de catwalkshows voor de lente 2016 domineerden, zien we ze niet snel verdwijnen uit het straatbeeld.

3. Gekleurd haar

Tot voor kort moest grijs haar zo snel mogelijk verdoezeld worden met een fikse kleurbeurt. Anno 2015 hollen we net naar de kapper om onze lokken in het grijs te dopen. Deze zilvergrijze manen zijn enorm geliefd dankzij pioniers als Kelly Osborne en Rihanna. Ook roze en paarse pasteltinten winnen aan populariteit.

AFP / F. J. Brown
AFP / F. J. Brown