Unknown Mortal Orchestra: “Een polygame relatie is ontzettend ingewikkeld”

Een uitputtend tourleven, een overdaad aan drugs en een maandenlange polygame relatie. Dat zijn de drie hoofdingrediënten van ‘Multi-Love’, de derde worp van Unknown Mortal Orchestra. Intussen heeft frontman Ruban Nielson terug orde op zaken gesteld. Zijn bassist is vervangen, de drugs blijven achterwege en de ingetogen podiumsfeer heeft plaats gemaakt voor iets wat omschreven kan worden als vrolijk entertainment. «Het cliché ‘Live fast, die young’ ligt me niet. Ik wil nog een paar platen maken voordat ik het loodje leg», verklaart Nielson die ommezwaai.

Op ‘Multi-Love’ zweert Unknown Mortal Orchestra de zware psychedelica uit het verleden af en ruilt deze voor soul, funk en een streepje indierock. Het geheel is eerlijk, afwisselend en zonder meer intrigerend.

Deze plaat is een optimistischer en vrolijker dan jullie vorige werk. Hoe komt dat?

Ruban Nielson: «Ik heb intussen afgerekend met een paar kwelduivels uit het verleden. Ik werd omgeven door de foute mensen, de foute muzikanten en het foute label. Intussen heb ik mijn drummer vervangen, ben ik van label gewisseld, heb ik de drugs verbannen en heb ik mijn leven terug. Ik vermoed dat deze plaat daarom zo vrolijk klinkt.»

Je staat erom bekend dat in het verleden je niet vies was van drugs. Werken ze voor jou inspirerend?

«Moeilijk te zeggen. Ik heb van alles geprobeerd. Soms helpen ze me om een nummer af te werken, maar meestal niet. Ik kan me beter focussen zonder drugs, na enkele uren beland ik vanzelf in een soort concentratiebubbel. Je zou het een muzikale high kunnen noemen. Tijdens zo’n sessie kan ik gemakkelijk 24 uur ononderbroken muziek maken. Op zo’n momenten drink ik natuurlijk wel veel koffie om het slaapgebrek te compenseren. Misschien zijn dat mijn favoriete drugs: koffie en een slaapgebrek.»

Vlak voordat je aan deze plaat begon, ben je intensief gaan toeren. Heeft dat jouw leven en deze plaat erg beïnvloed?

«Het tourleven is er zwaar. Als je op tour bent, ben je gedwongen om dagelijks met muziek bezig te zijn. En dat is de enige manier om echt goed te worden in wat je doet: door er elke minuut van de dag mee bezig te zijn. Geen enkele show is perfect en er blijven altijd dingen misgaan, maar je leert hoe je daarmee moet omgaan en je probeert elke dag opnieuw je eigen grenzen te verleggen. Dus in die zin heeft het mijn als muzikant zeker beter gemaakt.»

Je hebt voor deze plaat ook samengewerkt met je broer. Hoe is dat verlopen?

«Bijzonder goed. Normaal gezien hebben we altijd heftige discussies over muziek, maar in dit geval is alles heel vlot verlopen. Ik denk dat het komt omdat dit echt mijn plaat is en ik bijgevolg ook het vetorecht heb wanneer er beslissingen moeten gemaakt worden. Hij voelt aan wanneer hij gewoon moet zwijgen en spelen. (lacht) Ik heb voor deze plaat bewust met verschillende mensen samengewerkt om de boel een beetje op te vrolijken.»

Is het voor jou makkelijker om alleen te werken dan?

«Absoluut. Soms weet je exact hoe je iets wil laten klinken en het valt me moeilijk om dan toegevingen te doen. Maar de mensen waarmee je samenwerkt kunnen natuurlijk niet in je hoofd kijken en het is niet zo simpel om hun exact uit te leggen wat je bedoelt. In zo’n gevallen is het gewoon simpeler om alles gewoon even zelf te doen. Zo weet je zeker dat de plaat precies wordt wat je ervan verwacht had.»

Je bent intussen ook vader. Hoe combineer je je carrière met het gezinsleven?

«Wanneer ik thuis ben, probeer ik zoveel mogelijk tijd met de kinderen te spenderen. En heel misschien neem ik mijn kinderen in de toekomst wel mee op tour. Volgens mij zouden ze zich best vermaken.»

’Multi-Love’ is een erg persoonlijk album geworden. Eén van de hoofdthema’s is de polygame relatie waarin je terecht gekomen bent gedurende enkele maanden. Hoe was het om een relatie te hebben met twee vrouwen tegelijk?

«Intens. Soms werkte het, soms helemaal niet. Het was een ongelooflijk ingewikkelde situatie. Ik kan de gebeurtenissen eerlijk gezegd nog altijd niet plaatsen. Ik denk dat het veiliger is om naar het album te luisteren, ik heb geprobeerd om mijn gevoelens in de muziek te stoppen.»

Hoe heb je de situatie aan je kinderen uitgelegd?

«Die waren weinig betrokken. Die hele driehoeksverhouding was irrelevant voor hen. In hun ogen was er gewoon een extra persoon in huis, iemand waar ze evenzeer van hielden. Mijn vader is enkele weken bij ons komen inwonen. En zelfs hij was verbaasd over hoe natuurlijk en vlot alles verliep tussen ons. Het was voor ons alle drie een erg mooie periode.»

In ‘Necessary Evil’ heb je het over de dierlijke kant van de mensheid. Is het belangrijk om die te erkennen?

«Absoluut. Spiritualiteit is het enige dat ons onderscheidt van het dierenrijk. In elk ander aspect zijn we gewoon dieren die eten, drinken, seks hebben en slapen. Maar dat is niet erg, al zie ik in mijn omgeving dat veel mensen proberen te ontsnappen aan die waarheid door zich bezig te gaan houden met spiritualiteit. En dat is exact waar die song over gaat.»

 

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/189137400″ params=”color=d65193″ width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

 

Mare Hotterbeekx

‘Multi-Love’ is uit bij Jagjaguwar. Live te zien op 2/11 in de AB in Brussel.