“Iedereen heeft al geesten gezien”

Voor iemand die zoveel van horror houdt, is Guillermo del Toro een heel uitbundig figuur. In zijn nieuwe film ‘Crimson Peak’ wordt Mia Wasikowska verliefd op de mysterieuze Tom Hiddleston. Maar er is iets waarvoor de Mexicaanse cineast veel banger is dan geesten: vakantie nemen.

Met ‘Crimson Peak’ herinterpreteer je het genre van de gothic romance. Hoe heb je dat aangepakt?



“Ik wilde een harmonieuze mix van oud en nieuw. Voor mij is een film maken zoals een huis decoreren. Je vindt een antiek meubel en zet het in een hoek. Dan koop je een moderne stoel en zet die ergens anders… In mijn film zitten referenties naar ‘Dragonwyck’ van Joseph L. Mankiewicz en de romans van Jane Eyre, maar ook naar moderne dingen.”

Zoals?

“Het genre van de gothic romance ontstond in 1764 met het boek ‘The Castle of Otrante’ van Horace Walpole. Er blijven vandaag nog wat restjes over, dankzij het succes van saga’s als ‘Twilight’. Maar gedurende 200 jaar was het genre heel populair in het Victoriaanse Engeland, met auteurs als Ann Radcliffe en Matthew Gregory Lewis. Het was een sinistere mix van seksualiteit en horror, en die wou ik nieuw leven inblazen. In die romans moet de heldin bijvoorbeeld maagd blijven om te overleven. Ik dacht: ‘Fuck it, ik doe net het omgekeerde. Ze gaan neuken en dat gaat ze sterker maken. Zoals in het echte leven!’” (lacht)

Je films zijn altijd heel stijlvol en elegant. Is dat je handelsmerk?

“Ja, ik maak een heel picturale soort horror. Ik zoek al mijn hele leven naar schoonheid in horror, en naar horror in schoonheid. Ik kan me niet voorstellen dat ik anders zou werken. Ik speel met kleuren en decors, om ze zo mooi mogelijk te maken. Je legt het er zo dik mogelijk bovenop, in functie van het budget.”

Heb je altijd een groot budget nodig?

“Dat denk ik niet. ‘The Devil’s Backbone’, dat ik in 2001 heb gedraaid voor een budget van 4 miljoen, is volgens mij even mooi als ‘Crimson Peak’ of ‘Pan’s Labyrinth’, dat er 19 miljoen kostte. Het is een ander soort schoonheid. Je past je aan en roeit met de riemen die je hebt. ‘Crimson Peak’ is zonder twijfel mijn meest visuele film. Het perfecte huwelijk van budget en ambitie. Samen met ‘The Devil’s Backbone’ en ‘Pan’s Labyrinth’ is het een van mijn drie lievelingsfilms.”

Omdat je een speciale band hebt met geesten?

“Ik heb al twee keer geesten gezien. Ik weet niet of het is omdat ik Mexicaan ben, maar bij ons gebeurt dat vaak. Mijn grootmoeder, die superkatholiek was en een hekel had aan het bovennatuurlijke, heeft drie of vier heel akelige ervaringen gehad. Een daarvan zit trouwens in de film. En de beginscène, waar Mia Wasikowska in haar bed bezoek krijgt van de geest van haar moeder, is mijn mama ook overkomen. De avond na de begrafenis van haar grootmoeder lag ze in bed, en plots rook ze haar parfum en hoorde ze het bed kraken. En toen voelde ze een gewicht op het bed en een hand op haar schouder! Ze heeft me dat verteld toen ik klein was. Daarom begint mijn film met het zinnetje: ‘Geesten bestaan’. Ik geloof dat echt.” (lacht)

Kan het succes van deze film andere projecten in een stroomversnelling brengen? (Del Toro werkt al sinds 2002 aan een adaptatie van ‘At the Mountains of Madness’ van H.P. Lovecraft, met Tom Cruise. Het project werd op het laatste moment on hold gezet.)

“Dan moet hij echt heel veel succes hebben!”

Ook ‘Pacific Rim 2’, ‘Frankenstein’ en ‘Pinocchio’ zitten in de pijplijn. Hoeveel films heb je zo in je schuif liggen?

“Reken maar uit: ik heb 9 films gemaakt en 23 scenario’s geschreven. Dat wil zeggen dat er nog minstens een dozijn films niet gedraaid is!”

 

Elli Mastorou