Belgische studenten starten goed in zonnerace

This handout photo taken on October 17, 2015 and received from Punch Powertrain Solar Team on October 18 shows the Belgian Punch Powertrain Solar Team car being driven during the qualification lap for the 2015 Bridgestone World Solar Challenge at the Hidden Valley race track in Darwin. The team of 16 University of Leuven students clocked the fourth time during qualifications and will October 18 start their 3000 kilometer race from Darwin to Adelaide with 44 other solar cars from 25 different countries. AFP PHOTO / PUNCH POWERTRAIN SOLAR TEAM / GEERT VANDEN WIJNGAERT -- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / PUNCH POWERTRAIN SOLAR TEAM / GEERT VANDEN WIJNGAERT" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS --

In Australië is het WK voor zonnewagens gestart. Het team van de KU Leuven hoopt op een podiumplaats.

«We zijn goed gestart», laat Karel Winderickx van het Punch Powertrain Solar Team weten aan Metro vanuit de Australische woestijn. Het team heeft op dit moment net een kampplaats opgesteld in het onooglijke plaatsje Dunmarra, in de Australische outback ver van de bewoonde wereld. Om 17u plaatselijke tijd moeten ze immers stoppen met rijden en de nacht doorbrengen waar ze op dat moment zijn.



Lekke band

Het Belgische team kwalificeerde zich als vierde en rukte kort na de start op naar de tweede plaats. Een lekke band strooide roet in het eten, maar bij het vallen van de avond waren de kansen nog gaaf. Ze lagen op een vijfde plaats, op nauwelijks twintig minuten van de leiders. De Leuvense studenten hopen de rit van Darwin naar Adelaide, van noord naar zuid dwars door het niemandsland, in vier dagen af te leggen. Vandaag hebben ze al 622 van de 3.000 kilometer afgelegd.

Al voor de zesde keer neemt een team van Leuvense studenten deel aan de World Solar Challenge. Daarvoor bouwen ze telkens een volledig nieuwe wagen die rijdt op zonne-energie. «De grootste vernieuwing dit jaar is de keuze voor een assymetrische wagen», zegt Winderickx. «Dat betekent dat de cockpit niet in het midden staat. Daardoor kunnen we de luchtweerstand tot 30% verminderen. Aërodynamica is immers enorm belangrijk bij deze wagens.» In totaal nemen 46 wagens uit 25 landen deel aan de prestigieuze zonnerace. De meeste wagens zijn ontwikkeld door universiteiten of onderzoekscentra. (jm)