Vinyl brengt meer geld in het laatje dan advertenties bij online streaming

Wie dacht dat de tijd van vinyl voorbij is, vergist zich. Sterker nog, de grote zwarte muziekschijven leveren meer geld op dan de advertenties op Youtube, VEVO en Spotify gecombineerd. Dat blijkt uit cijfers van de RIAA, de handelsorganisatie achter de Amerikaanse plantenmaatschappijen.

De reclameboodschappen bij gratis muziekdiensten brengen meer geld in het laatje dan ooit tevoren. In de eerste helft van dit jaar waren de advertenties goed voor 163 miljoen dollar. Een sterke prestatie, maar de verkoop van langspeelplaten is goed voor 222 miljoen dollar.

Nog verrassender is dat één derde van alle muziek die in een fysiek formaat over de toonbank gaat in de vorm van langspeelplaten is en daar houdt het nog niet op. Het verouderde medium is aan een heuse opmars bezig en zag zijn verkoopcijfers in de States met 52 procent stijgen in vergelijking met vorig jaar. Daarentegen zijn cd’s op de terugweg, met een daling van 28 procent tegenover vorig jaar.

Dat wil echter niet zeggen dat online streaming niet werkt. Abonnementen op online muziekdiensten zijn goed voor bijna 478 miljoen en dat bedrag zit ook in stijgende lijn.

Tal van muzikanten klagen dat ze niet genoeg vergoed worden voor de muziek die ze gratis aanbieden via streamingdiensten als Spotify. Taylor Swift verwijderde bijvoorbeeld haar volledige oeuvre van Spotify exact voor die reden. Misschien zet ze beter haar schouders onder de heropleving van langspeelplaten?