Looklive, de app voor kooplustige televisiekijkers

Droom jij weg bij de dure designkledij van pakweg Carrie Bradshaw of Blair Waldorf tijdens het televisiekijken? Dan is er goed nieuws: dankzij de Nederlandse start-up Looklive kun je deze stukken binnenkort met een simpele druk op de knop in huis halen.

Via een database identificeert Looklive welke kleding of accessoires de acteurs dragen. Die gegevens worden automatisch gekoppeld aan een mogelijkheid om ze meteen in huis te halen.

Het is de bedoeling om in de toekomst ook meubels, auto’s achtergrondmuziek en zelfs vakantiebestemmingen in de database op te nemen. Dat is alleen interessant voor de televisiekijkers zelf, maar opent ook interessante perspectieven voor reclamebedrijven.

Investeerders zien wel brood in de techniek. Looklive vond sponsoring voor zijn project bij Liberty Global, het moederbedrijf van Telenet, en het investeringsfonds Volta, die samen net geen 2 miljoen euro in het project pompten. Volta is nog een vrij jong Belgisch durfkapitaalfonds, waar onder andere Marc Coucke in investeert.

De kleerkast van Kanye
Momenteel is het al mogelijk om van een tiental Amerikaanse programma’s de gegevens te raadplegen. Reeksen als House of Cards, The Big Bang Theory, Grey’s Anatomy en Keeping Up With The Kardashians zitten al volledig in de database, maar ook de garderobe van bekendheden als Kanye West, voetballer Cristiano Ronaldo of prinses Kate Middleton werd onder de loep genomen en opgeslagen.

Niet hardware-gebonden
De Looklive-app zou zowel via de digicorder van een klassieke tv, als via apps en websites te gebruiken zijn. Met de geïnvesteerde twee miljoen hopen de makers de dienst verder op punt te stellen en bijkomende partnerschappen te sluiten met mediabedrijven en adverteerders.