Funshoppen moet extra klanten lokken

Steeds meer kledingketens nodigen klanten uit voor een exclusieve shopervaring waarbij ze zich met een select groepje vrienden een paar uur in de winkel mogen uitleven. Hapjes en drankjes worden voorzien, net zoals persoonlijk advies.

Funshoppen, zoals dit fenomeen wordt genoemd, is de afgelopen maanden stevig in opmars in ons land. «We hebben het concept vorig jaar in beperkte kring uitgetest en nu lanceren we het bij een grotere groep klanten. Een succes: de vraag is momenteel groter dan het aanbod», klinkt het bij Dieter Penninckx, CEO van CKS tijdens een interview met De Morgen.

Belangrijk is dat de klanten iets exclusiefs aangeboden krijgen, zoals een winkel voor zich alleen, een hapje, een drankje en persoonlijk advies van stylisten en creatieve ploeg van het bedrijf. «De mensen van onze creatieve afdeling zijn aanwezig en leggen uit waarom ze bepaalde keuzes gemaakt hebben, welk stuk bij welk stuk past en waarom», legt Penninckx uit.

Funshoppen is overgewaaid vanuit de VS, maar zit ook bij ons steeds meer in de lift. «Bij mode- en kledinghuizen zie je dit soort exclusieve evenementen steeds vaker. Ze willen een gerichte groep mensen aanspreken. De meeste ketens pakken er niet zwaar mee uit, omdat het exclusief moet blijven. Het moet een beleving zijn die je nergens anders vindt», legt onderzoeker Johan Vanhaverbeke van de KU Leuven uit.

Toch is er ook een schaduwzijde en zijn dit soort evenementen voor sommige kleine zelfstandigen een noodzaak om het hoofd boven water te houden.