& Other Stories lanceert campagne met transgenders

TH-15-33-MI-21 P 1 001

In de maanden voor Caitlyn Jenners grote transformatie zijn er in het modelandschap steeds meer stemmen opgestaan die zich uitspreken over het transgenderthema en die pleiten voor een ruimere betekenis van de begrippen ‘man’ en ‘vrouw’. En dat is exact wat ook de Zweedse keten & Other Stories doet in hun nieuwste campagne, waarin er gewerkt wordt met twee transgender modellen en een volledig transgender team.

«Wanneer commerciële merken een standpunt in nemen, kan dat effect hebben op een politiek en maatschappelijk niveau», legt PR-verantwoordelijke Tom Tack uit aan Metro. «& Other Stories wil een voortrekkersrol spelen in het debat over transgenders. Openheid is voor ons heel belangrijk en we willen duidelijk laten zien dat we de transgendercommunity accepteren en waarderen als een volwaardige groep in onze maatschappij», klinkt het.



Geen binaire grenzen
Toch gaat het niet om een collectie die speciaal ontworpen is met het oog op transgenders, maar om vrouwenkleding die het midden houdt tussen chic en sportief. «Bij & Other Stories kies je zelf welk verhaal je met de je kleding wil vertellen. Met onze kledij spreken we een heel breed publiek aan en we zien dat er regelmatig mannen komen snuisteren tussen de vrouwenkleren. Vooral onze vrouwenjassen doen het goed bij het mannenpubliek. Dat bewijst voor mij dat het de dag van vandaag belangrijk is om voorbij de binaire grenzen tussen man en vrouw te kijken», legt Tack uit.

Transgenders

Van ontwerpers tot fotografen en modellen: het hele team dat aan deze capsulecollectie heeft meegewerkt, bestaat uit transgenders. Een verademing, volgens het Nederlandse model Valentijn de Hingh. «Het feit dat de popcultuur en de modewereld positieve aandacht geven aan transgenders zorgt ervoor dat de maatschappij minder vreemd opkijkt van de transgemeenschap», klinkt het. En dat is ook exact waarom er gekozen werd voor deze twee modellen. «Er wordt altijd met een bepaalde blik naar transgenders gekeken. Met deze campagne willen we aantonen dat de verschillen niet zo groot zijn als mensen denken. Transgenders zijn geen aparte groep mensen, maar gewoon een onderdeel van onze maatschappij», legt Tack uit.

Onconventioneel 
«Tijdens het opbouwen van mijn identiteit heeft mode een uiterst belangrijke rol gespeeld. Dankzij de mode leerde ik voor het eerst hoe je je als vrouw op verschillende manieren kunt uitdrukken, niet noodzakelijk volgens vaste conventies of in lijn met het traditionele schoonheidsbeeld», getuigt ook actrice en model Hari Nef.

Met voorbeelden zoals bekende transgenders Caitlyn Jenner of Groen-senator Petra De Sutter in eigen land komt de thematiek steeds vaker onder op een positieve manier onder de aandacht. Al heerst er ook angst dat deze nieuwe openheid snel zal verdwijnen. «Het enige waar ik soms bang voor ben is dat het een trend is die zal overwaaien. Maar ik hoop dat zelfs als het een trend is, dat de mening van mensen blijvend veranderd is», zo verwoordt de Hingh het krachtig.

Mare Hotterbeekx