Bepalen je Facebookvrienden binnenkort je kredietwaardigheid?

Zullen je Facebookvrienden in de toekomst bepalen of je een al dan niet een lening krijgt? Het begint er sterk op te lijken. In een pas goedgekeurd octrooi van Facebook wordt er beschreven hoe kredietverstrekkers inzicht kunnen krijgen in je Facebookprofiel om de kredietwaardigheid ervan te bepalen.

Concreet betekent dit dat Facebook van plan is om kredietverstrekkers inzicht te geven in de gemiddelde kredietwaardigheid van de Facebook-contacten van hun cliënten. Ben je toevallig een sociaal werker of iemand die veel werkloze of arme contacten telt op Facebook? Dan kan je die hypotheeklening op je buik schrijven.

De module is slechts een klein detail in het octrooi en het is verre van zeker of de sociale netwerksite er ook echt een dienst rond gaat uitbouwen. Maar het staat wel vast dat verzekeraars en kredietverstrekkers er veel bij te winnen hebben, zo schrijft De Tijd. Elk stukje informatie kan helpen om het risico op wanbetaling of schadeclaims bij klanten te minimaliseren en hun winstmarges te maximaliseren. De sociale netwerken die we online uitbouwen, verraden immers veel over onze sociale status en dus ook over onze financiële draagkracht. Belangrijke informatie die heel voor bedrijven het verschil kan maken tussen een rendabele klant of een verliespost.

Big data, big money 
De dag van vandaag heeft elke bankbediende of HR-recruiter al de mogelijkheid om het Facebookprofiel van kredietaanvragers of sollicitanten uitgebreid onder de loep te nemen. Met big data zou dat voortaan ook op een systematische, geautomatiseerde manier kunnen gebeuren.

De Amerikaanse online kredietverstrekker Lendup stelt bijvoorbeeld kredietprofielen op met behulp van een mix van private data zoals historische wanbetalingsgegevens en publieke informatie die van sociale media wordt gehaald. De kredietaanvragers mogen zelf beslissen hoeveel persoonlijke data ze willen vrijgeven, maar hoe minder data ze vrijgeven, hoe lager de kans op een lening.

Ook in de kredietverstrekking aan kleine bedrijven zal online informatie een steeds grotere rol spelen. Online kredietverstrekkers zoals het Amerikaanse Kabbage halen informatie uit de e-commerce-activiteit en de sociale media-accounts van bedrijven die een lening aanvragen.