"Facebook steelt, liegt en speelt vals"

De populaire vlogger Hank Green trekt in een blogbericht hard van leer tegen Facebook. De sociale netwerksite geeft zijn eigen video's voorrang, heeft geen aandacht voor de copyrights voor de makers van de video's en doet weinig tegen de diefstal ervan.
door
Mare
Leestijd 2 min.

“Facebook steelt, liegt en speelt vals”, dat is de titel van het artikel dat de populaire vlogger Hank Green heeft geschreven over de dienst Facebook Video. Volgens de vlogger worden YouTubers op Facebook flink benadeeld. Op de sociale netwerksite wordt het namelijk aangemoedigd om YouTube-video's direct op het eigen Facebookprofiel te plaatsen omdat de andere gebruikers van de website deze dan sneller te zien krijgen. Maar zo lopen veel Vloggers tal van inkomsten mis.

Volgens een recente studie van Oilvy en Tubular Labs zaten er bij de 1000 populairste video's op Facebook maar liefst 725 niet-originele, maar wel rechtstreeks geuploade video's die samen goed waren voor 17 biljoen views in het afgelopen kwartaal. “Als je weet dat een YouTube video siginificant minder aandacht krijgt, is het voor veel bedrijven een logische stap om de video rechtstreeks via Facebook te uploaden”, legt Green uit.

Andere maten en gewichten 

Steeds meer videomakers komen nu in opstand tegen de videodienst van Facebook, die volgens de sociale netwerksite zelf intussen bijna evenveel dagelijkse bezoekers heeft als de populaire videostreamingdienst. Maar volgens Green klopt dit voor geen meter, aangezien Facebook een ‘viewer' heel anders definieert dan zijn grootste concurrent.

“Facebook gaat er al vanuit dat iemand een video gezien heeft na amper drie seconden. Bij YouTube moet de video ruimschoots dertig seconden draaien. Bovendien beginnen de video's op Facebook vanzelf te draaien als de gebruiker door het nieuwsoverzicht scrolt. Volgens Facebook tellen deze mensen ook mee als viewers, ookal hebben ze hun geluid niet opstaan en kijken ze amper twee seconden naar de beelden. Dat klopt voor geen meter, terwijl het voor ons en voor onze adverteerders wel belangrijk is om over exact cijfermateriaal te kunnen beschikken”, zo klinkt het in zijn blogbericht.

Facebook zelf beweert bezig te zijn met het ontwikkelen van een systeem dat het gemakkelijker moet maken om zulke gekopieerde video's snel te laten verwijderen. Momenteel duurt die procedure soms een paar dagen en dan heeft iedereen de video natuurlijk al gezien.