Zalando richt zich op trendy fashionista’s

A company logo of German shoes and clothing retailer Zalando is pictured at an outlet store in Berlin September 30, 2014. Europe's biggest online fashion retailer, Zalando, will have its Initial Public Offering (IPO) on October 1, 2014 at the stock exchange in Frankfurt am Main, western Germany. On September 29, 2014, the company set the share price for its IPO at 21.5 euros, near the high end of its targeted range. AFP PHOTO / TOBIAS SCHWARZ

Zalando heeft in Berlijn de deuren geopend van een tijdelijk modehuis. Nog tot en met 10 juli kunnen liefhebbers en highbrow fashionista’s hier komen snuisteren tussen het nieuwe en meest prijzige assortiment van Zalando. 

Zalando wil met deze stunt groot uitpakken. Het resultaat is dus geen simpele pop-upstore, maar wel een exclusieve winkel met enkel duurdere merken. Zo geraak je enkel binnen als je op de zorgvuldig samengestelde gastenlijst staat. Klanten zijn dan ook voornamelijk pompeuze fashionfreaks die de nieuwste modetrends nauwgezet volgen.

Het modehuis ligt duidelijk in de lijn met de nieuwe strategie van de alombekende retailer. Onder druk van concurrentie van onder meer H&M en Bol.com, wil Zalando zich onderscheiden van andere webshops. Daarom richt het bedrijf zijn pijlen op modeliefhebbers pur sang, ofwel de mensen die vaak en graag shoppen en veel geld spenderen aan kledij. “Mensen moeten zien dat Zalando modieus is”, zegt het hoofd van de landenteams Delphine Mousseau aan het Financieel Dagblad. “Dat werkt niet online. Consumenten moeten de webshop fysiek tegenkomen.” Het is dan ook geen verrassing dat de mode-evenemten bij Zalando als paddestoelen uit de grond schieten.

Om zich meer te profileren als een echt modehuis, kocht Zalando onlangs ook de Berlijnse modevakbeurs Bread & Butter en werd de website aangepast. Op de homepage vind je bijvoorbeeld geregeld modebloggers in – hoe kan het ook anders – een ultrahippe outfit. Voor wie een gelijkaardig plunje wil aanschaffen, toont Zalando verschillende items die op de kledingstukken lijken.

Tot slot doet het modebedrijf zijn best om te voorspellen wat er volgend jaar hip zal zijn. Het maakt daarom gebruik van trend scouts, die de volgende trends voorspellen op basis van onderzoek op internet en op straat. Om die trends te volgen, verschijnen er trouwens elke drie maanden nieuwe collecties online.