Steeds meer parkeerongevallen

Uit een internationaal onderzoek van verzekeringsmaatschappij Allianz blijkt dat parkeren een gevaarlijke actie is. Ruim 40% van alle aansprakelijkheidsclaims is het gevolg van auto’s die een stilstaande auto raken tijdens onzorgvuldig parkeren. In 8 op de 10 parkeerongevallen gebeurt dit bij het achteruit rijden tijdens het manoeuvreren. Uit het onderzoek blijkt ook dat bestelwagens en SUV’s relatief vaak betrokken zijn bij parkeer- en manoeuvreerongelukken. Bestuurders van deze voertuigen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 30% meer ongelukken dan bestuurders van kleinere auto’s. “De laatste 10 jaar is het aantal parkeerongevallen met meer dan 30% gestegen”, zegt Joerg Weber, bestuurslid verantwoordelijk voor marketing van Allianz Benelux. “Auto’s worden steeds groter en langer, terwijl de standaardafmetingen voor parkeerplaatsen nauwelijks veranderden. De verkeersdrukte neemt steeds meer toe. Ook dat vergroot de kans op ongelukken.”

Beperkt oog voor gevaar



Het onderzoek bevestigt verder dat de huidige parkeerhulpsystemen nog te weinig bijdragen aan de vermindering van ongevallen. Deze systemen houden vaak nog geen rekening met de zijkant van auto’s. Daardoor zien bestuurders dit gevaar over het hoofd. Ze vertrouwen bovendien te veel op het parkeerhulpsysteem van hun auto, waardoor zij niet adequaat reageren op onverwachte situaties. Een andere factor die meespeelt, is de beperkte zichtbaarheid vanuit de wagen. Het (achteruit)zicht in moderne wagens is omwille van veiligheids- en designredenen vaak minder goed dan vroeger.

65-plussers

65-plussers veroorzaken 3 keer zo veel ongelukken als bestuurders tussen de 25 en 64 jaar. Mogelijk heeft dit maken met het feit dat deze groep meer de wagen neemt voor leveringen en inkopen. Maar ook andere redenen kunnen aan de oorzaak liggen (minder spierkracht in de armen, tragere reflexen, stijvere nekspieren,…).

Toekomst

De huidige parkeerhulpsystemen hebben dan nog wel niet geleid tot een daling van het aantal parkeerongevallen, toch volgt Allianz de evoluties van driver assistance-systemen en de connected car op de voet. Verschillende toepassingen staan op het punt om door te breken. “Denk maar aan het automatisch verwittigen van hulpdiensten in geval van ongeval of snellere en betere hulp bij panne. Maar daarnaast ook het belonen van chauffeurs die veilig rijden,” aldus Joerg Weber.