Verkoop e-bikes met 8% toegenomen

20150120 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows an e-bike on Tuesday 20 January 2015 in Brussels. BELGA PHOTO SISKA GREMMELPREZ

De tijd dat elektrische fietsen geassocieerd werden met luie vijftigers of actieve gepensioneerden ligt definitief achter ons. Steeds meer jongeren maken gebruik van deze gemotoriseerde tweewieler om naar het werk en terug te pendelen.

«De afgelopen jaren is het marktaandeel van de elektrische fiets gestegen tot 30%, een duidelijk teken aan de wand», zo vertelt Richard Keeskamp van Shimano, een bedrijf dat zich toespitst op de ontwikkeling van e-bike- onderdelen. «Het laatste jaar is de verkoop van de elektrische fiets met 8% de hoogte in geschoten. Dat is erg snel in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland en Nederland», vervolgt hij.



Hipper dan ooit

Nog opvallender is dat steeds meer jongeren interesse tonen in de elektrische fiets. «Tien jaar geleden waren er maar een paar Belgische bedrijven die e-bikes produceerden. De keuze in modellen was beperkt en dat deed geen goed aan het imago van de fiets. Maar tegenwoordig vind je elektronische fietsen in alle vormen en maten», legt hij uit, «dat is voor veel jongeren een pak aantrekkelijker.»

Beter dan de bus

Uit een onderzoek van het bedrijf blijkt dat bijna zeven op de tien Belgen de e-bike verkiest boven het openbaar vervoer. Cijfers die Keeskamp allerminst verwonderen. «De voordelen van deze e-bikes zijn zonneklaar: ze zijn milieuvriendelijk, goedkoop in gebruik en zorgen voor lichaamsbeweging zonder dat je je kapot hoeft te zweten. Bovendien kun je met een e-bike zonder al te veel moeite een flinke afstand overbruggen. Een snelheid van 25 kilometer per uur is makkelijk haalbaar», klinkt het. Daarnaast verklein je het risico op vertragingen en verlies je onderweg geen tijd om over te stappen, wat met de trein of de bus vaak wel het geval is.

Subsidies

Volgens Keeskamp is er echter een grote factor die ervoor zorgt dat veel mensen aarzelen om een elektronische fiets aan te schaffen. «De e-bikes hebben nog steeds een stevig prijskaartje. Voor een degelijke fiets moet je al snel om en bij de 2.000 euro neertellen. Het zou goed zijn als de overheid hier zou bijspringen met subsidies. In Nederland is dat het geval en die maatregel heeft ook een duidelijk effect gehad om de verkoop.»

Tegenwoordig zijn er bij praktisch elke Belgische fietsenmaker e-bikes te koop. De prijzen liggen een pak hoger dan die van een gewone fiets, maar je krijgt er dan ook meer voor terug. «Er zijn verschillende goedkope, Chinese merken te verkrijgen, maar kwalitatief gezien halen ze zeker niet dezelfde standaarden», geeft Keeskamp nog mee. «Je investeert dus beter meteen in één goede fiets, die gemakkelijk tien tot zelfs twintig jaar dienst kan doen.»

(mh)