De waarheid achter de #HoldACokeWithYourBoobsChallenge

De #HoldACokeWithYourBoobsChallenge begon als een grap van model Gemma Jaxx en haar collega Danny Frost, maar ondertussen is het dankzij Playboy uitgegroeid tot “de meest sexy borstkanker bewustmakingscampagne ooit”.

De ‘uitdaging’ is precies wat de hashtag zegt: je klemt een flesje of blikje Coca-Cola tussen je borsten en neemt een selfie. En zoals verwacht zijn de meeste foto’s NSFW (Not Safe For Work).



Hoewel de hashtag aanvankelijk begon als een manier om te spotten met soortgelijke belachelijke campagnes op social media, sloeg de campagne toch aan en volgens Jaxx en Frost helpt de campagne echt om mensen bewust te maken van de gevaren van borstkanker.

“We hadden nooit gedacht dat dit viraal zou gaan. Maar dat deed het wel want mensen zagen niet in dat het om een grap ging en deelden de campagne alsof het voor liefdadigheid was. Aangezien dit blijkbaar is wat mensen willen doen, gaan we door met de uitdaging. Dus daag je vrienden maar uit om ook een foto te posten,” schreven de bedenkers in een bericht op Facebook.

Jezebel plaatste echter een kritische noot bij de campagne. “Wij zijn al op de hoogte van borstkanker en je borsten laten zien op social media gaat er ons niet nog bewuster van maken.”

De site vroeg zich ook af wat de link was met borstkanker. “De enige keer dat we iets hebben gezien met betrekking op borstkanker was van een Russische vrouw op Instagram.”

Ook een woordvoerder van Breast Cancer Care vindt de campagne maar bedenkelijk. “Het is briljant dat het internet en sociale media mensen de middelen en gelegenheid geven om campagnes te delen en fondsen voor goede doelen te creëren, maar bij deze campagne zijn we niet betrokken. Er is immers niets sexy aan borstkanker hebben.”