Solar Impulse moet gedwongen landen in Japan

People take pictures as the Swiss-made solar-powered plane Solar Impluse 2 takes off from Nanjing's Lukou International Airport in Nanjing, in China's eastern Jiangsu province, early on May 31, 2015. The revolutionary Solar Impulse 2 aircraft took off early on May 31 for a six-day flight over the Pacific Ocean, the most ambitious leg of its quest to circumnavigate the globe powered only by the sun. AFP PHOTO / JOHANNES EISELE

De recordpoging om de Stille Oceaan over te steken met de Solar Impulse, een vliegtuig dat louter op zone-energie aangedreven wordt, moest noodgedwongen stopgezet worden. Slechte weersomstandigheden dwongen de Solar Impulse om terug te keren naar Japan en te landen.

De piloot was al 36 uur onderweg in wat werd verwacht een zes-daagse reis van China naar Hawaii te zijn. Het team moet nu wachten op betere weersomstandigheden om de reis te kunnen verder zetten.



“We moeten de veiligheid van de piloot kunnen garanderen en dat is onze hoogste prioriteit,” zei Bertrand Piccard, die vanaf het begin de vlucht volgde. “We zijn ontdekkingsreizigers, geen waaghalzen.”

“Het vliegtuig functioneert perfect, maar het weer werkt niet mee dus zijn we geland in Nagoya waar we wachten op betere omstandigheden.”

De reis was het zevende deel van de poging om de wereld rond te vliegen met een vliegtuig dat alleen op zonne-energie functioneert. Dit deel werd vooraf al bekeken als het meest uitdagende deel van de epische reis.

Eerder heeft het team een maand moeten wachten in Nanjing op de juiste weersomstandigheden.

Idealiter staat er een gunstige wind en zijn er haast geen wolken zodat het vliegtuig voldoende energie heeft om ook ’s nachts te blijven vliegen. Het team zal nu wachten tot die weersomstandigheden het ideaal benaderen want mocht er iets misgaan, dan bevindt de piloot zich mijlenver op open zee waar hulp moeilijk te bieden is.